Full version: Syrenhäck
Töjan
Håller på att plantera en syrenhäck ca 35 meter lång längs tomtgränsen ut mot vägen. Har fått/kommer att få rotskott av nära & kära i alla de olika färgerna. Rotskotten är blandad höjd på, allt från ca 10 -40 cm höga & dom är planterade så att dom står i solen så gott som hela dagen. Några tips för hur jag ska sköta den för att den ska ta sig ordentligt, ska jag toppa den något nu i början när den rotat sig ordentligt? Hur lång tid får man räkna innan det börja se ut som en häck?
Aqvakul
Jag hade koncentrerat mina ansträngningar på att vattna ordentligt, gärna rejält två gånger i veckan. Någon egentlig beskärning krävs inte. Om det är delar av skotten som torkar in, så kan du naturligtvis skära bort den delen. Syren tenderar att växa väldigt långsamt de första 3 - 4 åren. Därefter brukar de sätta fart. Om du eftersträvar en blommande häck på ca 3 meter, så tar det säkert ca 8 år. Försök inte formklippa häcken utan föryngra den succesivt genom att klippa bort äldre avblommade grenar nere vid basen. Det börjar bli dags att göra när häcken har blommat några år och uppnått ungefär 2 meter, dvs om kanske 5-6 år.
Överbölingen
Ståndpunkt avseende syrener: Jag älskar dem!

Men...
Jag/vi har inget s k handlag med syringa av något slag.
1. Planterade Syringa hungarica 'Odensliensis' hösten 1988 i Östersund. I dag, drygt 20 år senare är den ett hån mot den härdiga syrenen. Vi har skickat jordprov, gödslat vattnat klippt och nu har sonen tagit över.
2. 2 år senare planterade vi tre buskar av samma syren. Grävde ner den i alven som skärm vid Evas solplats. Dessa tre växte oss över huvudet på tre år. Ovattnat och ogödslat.
3. Tog hem en släktsyrens rotskott vars anfader finns med på en bild från drygt hundra år sedan. Den dog.
4. Nytt försök som levde ca 10 år utan att växa. Flyttades till Överböle 1996. Växte lite och stannade sedan.
5. Samma flyttades. Växte men blev nedäten av sork vartannat år. I fjol satte den fart. Dess största stam är nu ca 3 cm tjock. En ny av samma sort som är uppstammad (planterades 2004) har också satt fart och är nu dryga metern hög. Har knopp.
6. Köpte häckplant till berså. Planterad för tre år sedan. Lever men står stilla.

Skall man spotta åt något visst håll, eller finns det någon ramsa att läsa?
Källtorpet L&T
CITAT (Överbölingen @ 27-05-2009, 11:59) *
Ståndpunkt avseende syrener: Jag älskar dem!

Skall man spotta åt något visst håll, eller finns det någon ramsa att läsa?

det har med väder och vind att göra, dessa förutsättningar måste uppfyllas på planteringsdagen:
1. det måste vara 3 st åskmoln på himlen.
2. solen måste stå i nordväst.
3. det får aldrig blåsa sydlig vind.
4. man ska alltid ge plantan en whisky och en pilsner i samband med nedsättandet, eller så tar man dom själv, det spelar ingen roll.
5. snöar det byter man ut pilsnern mot Jägermeister.

eller så är det bara att be och hoppas... shy.gif
Monica B
Nu skall man ju inte skratta åt folks misslyckanden men jag drog lite på smilbandet när jag läste din beskrivning över dina vedermödor med syrén. Jösses! no.gif

Jag är ingen syrénexpert. I min förra trädgård planterade jag syréner dels dom solitärbuske och dels som avskärmning. Märk väl att jag planterade helt vanliga bondsyréner. Den solitära busken var inte så himla stor när den kom i jorden, kanske en halvmeter. Den planterades i gräsmattan. Det växte knappast något under de ca 6 åren jag bodde kvar där. angry.gif
Plantorna för avskärmning var rotskott som grävdes upp från annan häck och planterades i en mycket smal singel- och jordblandad "rabatt". Den växte som sjutton men bara med de enskilda stammarna som jag planterat, rotskottsproduktionen var inte så stor. Efter något år så blev jag lite trött på detta utseende så jag kapade hela alltet i knähöjd (efter blomningen naturligtvis) och året därpå så hade jag fått en hyfsad skärm. Den växte mycket bättre än den gjorde innan och 2 år senare så hade jag en riktigt bra skärm. bravo.gif

[attachment=35422:Signatur.jpg]

Töjan
Hoppas jag har lite bättre tur med mina syrener än vad Överbölingen har trots att jag inte visste om alla dessa goda "råd & regler"! confused.gif Jag är ju inte så glad i varken pilsner el. Whisky men undras g.gif om det går lika bra att sambon tar det så låtsas jag att det snöar & tar jägern istället! whistling.gif Måste ju funka tycker jag.......
Töjan
CITAT (Aqvakul @ 27-05-2009, 09:21) *
Jag hade koncentrerat mina ansträngningar på att vattna ordentligt, gärna rejält två gånger i veckan. Någon egentlig beskärning krävs inte. Om det är delar av skotten som torkar in, så kan du naturligtvis skära bort den delen. Syren tenderar att växa väldigt långsamt de första 3 - 4 åren. Därefter brukar de sätta fart. Om du eftersträvar en blommande häck på ca 3 meter, så tar det säkert ca 8 år. Försök inte formklippa häcken utan föryngra den succesivt genom att klippa bort äldre avblommade grenar nere vid basen. Det börjar bli dags att göra när häcken har blommat några år och uppnått ungefär 2 meter, dvs om kanske 5-6 år.

Tack för svaret! Hade siktat in mig på en 10-årsperiod innan det skulle bli nått vettigt med häcken, så jag var ju inte helt fel ute.
Tyvärr så vill man ju att det ska gå mycket fortare än det ju gör men den som väntar på nått gott.........
Ni tror inte att jag behöver ge plantorna nån extra näring vid nått tillfälle?

CITAT (Monica B @ 27-05-2009, 12:26) *
Nu skall man ju inte skratta åt folks misslyckanden men jag drog lite på smilbandet när jag läste din beskrivning över dina vedermödor med syrén. Jösses! no.gif

Jag är ingen syrénexpert. I min förra trädgård planterade jag syréner dels dom solitärbuske och dels som avskärmning. Märk väl att jag planterade helt vanliga bondsyréner. Den solitära busken var inte så himla stor när den kom i jorden, kanske en halvmeter. Den planterades i gräsmattan. Det växte knappast något under de ca 6 åren jag bodde kvar där. angry.gif
Plantorna för avskärmning var rotskott som grävdes upp från annan häck och planterades i en mycket smal singel- och jordblandad "rabatt". Den växte som sjutton men bara med de enskilda stammarna som jag planterat, rotskottsproduktionen var inte så stor. Efter något år så blev jag lite trött på detta utseende så jag kapade hela alltet i knähöjd (efter blomningen naturligtvis) och året därpå så hade jag fått en hyfsad skärm. Den växte mycket bättre än den gjorde innan och 2 år senare så hade jag en riktigt bra skärm. bravo.gif

Tror att jag gör så också efter några år & klipper ner allt så den blir tät & fin nertill med. tummenupp.gif

CITAT (Monica B @ 27-05-2009, 12:26) *

Tror att jag gör så också efter nått år & klipper ner häcken så att den blir tät & fin nertill med. tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Töjan @ 28-05-2009, 00:38) *
Tror att jag gör så också efter nått år & klipper ner häcken så att den blir tät & fin nertill med. tummenupp.gif

Det skulle jag iså fall vänta med åtminstone tills häcken nått manshöjd, om det visar sig behövas då.
Monica B
CITAT
Det skulle jag iså fall vänta med åtminstone tills häcken nått manshöjd, om det visar sig behövas då.

Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg ovan. blush.gif Jag håller mig dig Aqvakul.
De rotskott jag planterade var ganska stora och jag lät dom växa ett några år på sin plats innan jag kapade den. Jag menade absolut inte att du Töjan skall kapa dina relativt nyplanterade rotskott redan nästa år eller året därpå. nono.gif Du får nog vänta tills, som Akvakul säger, den ivarje fall nått manshöjd. Gör du det och sedan kapar den i knähöjd så får du bra rotskottproduktion samt bra förgrening och häcken blir tät och fin redan ifrån låg höjd.

[attachment=35502:Signatur.jpg]
Bassam
TAck för frågan

Man ska läsa och förstör alla informationen omkring häckar som man bestämde att plantera , iallafall man ska ska inte beskära om häcker behöver inte , och ge gödsel när dom behöver , och man ska tänker skydda rötter .

OBS : häckar skötsel bror på vilken miljö omkring dom ( Jord- sol - vind ).

H:Bassam
Töjan
[quote name='Monica B' date='28-05-2009, 11:40' post='1033389']
Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg ovan. blush.gif Jag håller mig dig Aqvakul.
De rotskott jag planterade var ganska stora och jag lät dom växa ett några år på sin plats innan jag kapade den. Jag menade absolut inte att du Töjan skall kapa dina relativt nyplanterade rotskott redan nästa år eller året därpå. nono.gif Du får nog vänta tills, som Akvakul säger, den ivarje fall nått manshöjd. Gör du det och sedan kapar den i knähöjd så får du bra rotskottproduktion samt bra förgrening och häcken blir tät och fin redan ifrån låg höjd.

[attachment=35502:Si
Jag kommer att vänta med att kapa den (om det behövs), jag lovar tummenupp.gif !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon