CITAT (Aqvakul @ 27-05-2009, 09:21)

Jag hade koncentrerat mina ansträngningar på att vattna ordentligt, gärna rejält två gånger i veckan. Någon egentlig beskärning krävs inte. Om det är delar av skotten som torkar in, så kan du naturligtvis skära bort den delen. Syren tenderar att växa väldigt långsamt de första 3 - 4 åren. Därefter brukar de sätta fart. Om du eftersträvar en blommande häck på ca 3 meter, så tar det säkert ca 8 år. Försök inte formklippa häcken utan föryngra den succesivt genom att klippa bort äldre avblommade grenar nere vid basen. Det börjar bli dags att göra när häcken har blommat några år och uppnått ungefär 2 meter, dvs om kanske 5-6 år.
Tack för svaret! Hade siktat in mig på en 10-årsperiod innan det skulle bli nått vettigt med häcken, så jag var ju inte helt fel ute.
Tyvärr så vill man ju att det ska gå mycket fortare än det ju gör men den som väntar på nått gott.........
Ni tror inte att jag behöver ge plantorna nån extra näring vid nått tillfälle?
CITAT (Monica B @ 27-05-2009, 12:26)

Nu skall man ju inte skratta åt folks misslyckanden men jag drog lite på smilbandet när jag läste din beskrivning över dina vedermödor med syrén. Jösses!
Jag är ingen syrénexpert. I min förra trädgård planterade jag syréner dels dom solitärbuske och dels som avskärmning. Märk väl att jag planterade helt vanliga bondsyréner. Den solitära busken var inte så himla stor när den kom i jorden, kanske en halvmeter. Den planterades i gräsmattan. Det växte knappast något under de ca 6 åren jag bodde kvar där.
Plantorna för avskärmning var rotskott som grävdes upp från annan häck och planterades i en mycket smal singel- och jordblandad "rabatt". Den växte som sjutton men bara med de enskilda stammarna som jag planterat, rotskottsproduktionen var inte så stor. Efter något år så blev jag lite trött på detta utseende så jag kapade hela alltet i knähöjd (efter blomningen naturligtvis) och året därpå så hade jag fått en hyfsad skärm. Den växte mycket bättre än den gjorde innan och 2 år senare så hade jag en riktigt bra skärm.
[attachment=35422:Signatur.jpg]
Tror att jag gör så också efter några år & klipper ner allt så den blir tät & fin nertill med.

CITAT (Monica B @ 27-05-2009, 12:26)

Nu skall man ju inte skratta åt folks misslyckanden men jag drog lite på smilbandet när jag läste din beskrivning över dina vedermödor med syrén. Jösses!
Jag är ingen syrénexpert. I min förra trädgård planterade jag syréner dels dom solitärbuske och dels som avskärmning. Märk väl att jag planterade helt vanliga bondsyréner. Den solitära busken var inte så himla stor när den kom i jorden, kanske en halvmeter. Den planterades i gräsmattan. Det växte knappast något under de ca 6 åren jag bodde kvar där.
Plantorna för avskärmning var rotskott som grävdes upp från annan häck och planterades i en mycket smal singel- och jordblandad "rabatt". Den växte som sjutton men bara med de enskilda stammarna som jag planterat, rotskottsproduktionen var inte så stor. Efter något år så blev jag lite trött på detta utseende så jag kapade hela alltet i knähöjd (efter blomningen naturligtvis) och året därpå så hade jag fått en hyfsad skärm. Den växte mycket bättre än den gjorde innan och 2 år senare så hade jag en riktigt bra skärm.
[attachment=35422:Signatur.jpg]
Tror att jag gör så också efter nått år & klipper ner häcken så att den blir tät & fin nertill med.