Min sambo blev förtjust över alla krokusarna han hade sett i olika gräsmattor i Holland så han planterade ner 300 lökar över hela tomten.
Året därpå hade han ett vackert krokushav till tomt och förra året så längtade han tills jag skulle få se hur vackert det var, men det kom bara upp en handfull blommor och inte ett spår av att det skulle vara fler,
Jag la in en fråga här då och fick en trolig orsak att krokusarna inte kommit....OM han hade klippt gräsmattan för snart inpå att dom blommat över så skulle inte näringen ha hunnit gå tillbaks i löken.
Så förra året hade han inte hunnit klippa någon gräsmatta för att Maj/Juni var så torra, men nu i år!!!! Inte mycket blommor, kanske runt 20 stycken, men HUR många blad som helst och man ser mot jorden att lökarna delat sig och är oftast 3-4 stycken under marken.
Min fråga nu är då....NÄR ska man klippa gräsmattan så att krokusarna möjligtvis blommar nästa år?
Bladen är långa och kraftiga nu, ska man vänta tills dom vissnat ner så får man nog nästan plocka fram lien för att få bort gräset.
Alltså, hur länge behöver lökarna på sig att samla näringen till kommande år?
Myosotis
31-05-2009, 12:14
Jag har fortfarande inte klippt där krokusarna är, men kommer nog att göra det snart. Mina krokusar mår väldigt bra och blir fler för varje år, så maj-juni verkar vara lagom i zon 3.
Jag tog beslutet att han fick lov att klippa nu, blasten på krokusarna hade börjat gulna så smått så jag tror att dom fått vara ifred tillräckligt länge, nu får vi hoppas att det kan belönas med en riklig blommning nästa år.
Hur korkad får man vara om man planterar ut över 300 lökar mitt på hela tomten utspritt???!!!
Alexander-VG-zon3
31-05-2009, 17:24
förutom bladen behövs också ny näring i jorden som lökarna kan ta upp under tiden dom än är gröna.
sedan krokus lökar kan ibland bli dåliga under vintern och ruttna speciellt nyplanterade lökar, och då ruttnar oftast ''huvud''löken ( den som blommar). men nya lökar kommer runtom den gamla döda löken. vilket blir att det blir mängder med nya blad men inga blommor av att den ''blombara löken'' har skadats eller dött. när alla dotterlökar är blombara kommer ni få ett krokus hav utan dess like!.
Tack för svar........men jag hoppas verkligen att du har fel flaxss (även om jag tror dig)