Pius
Jag pratade bladlus med en kompis, mina hängpelargoner hade drabbats och jag brukar ta till Provadospray på pelargonerna och andra krukväxter när de drabbas.

Han påpekade då att han inte ville använda gifter som tar död på allt annat småliv, vilket jag inte har tänkt på. Fast jag sprayar ju på krukväxter och inte utomhus.

Men finns det något starkare medel, än såpvatten, att ta till utomhus när det är bladlusinvasion, utan att andra småkryp också stryker med?

Han hade fått bladlöss på nån buske på uteplatsen och det var dessa han skulle ta kål på. cool.gif

Pius
Åsa, mälardalen zon 2
Även såpvatten tar död på nyttodjuren. klämma metoden är väl det som spar nyttodjuren för då klämmer man ju bara sönder skadedjuren.

När det gäller bladlöss på träd och buskar kan man ta till en hård stråle kallvatten från vattenslangen som spolar bort det mesta men helt kan man aldrig få bort skadedjuren ifall man ska odla miljövänligt + det tar tid att få upp en ekologisk balans i trädgården, har man sprutat med såpa och dyl. tar det ju några år för predatorerna att föröka upp sig till den mängd så de kan hplla angreppen nere i lite mindre nivå.
Pius
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-05-2009, 10:23) *
Även såpvatten tar död på nyttodjuren. klämma metoden är väl det som spar nyttodjuren för då klämmer man ju bara sönder skadedjuren.
När det gäller bladlöss på träd och buskar kan man ta till en hård stråle kallvatten från vattenslangen som spolar bort det mesta men helt kan man aldrig få bort skadedjuren ifall man ska odla miljövänligt + det tar tid att få upp en ekologisk balans i trädgården, har man sprutat med såpa och dyl. tar det ju några år för predatorerna att föröka upp sig till den mängd så de kan hplla angreppen nere i lite mindre nivå.

Så då var min kompis inte så snäll som han trodde. giggle.gif

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon