lolonevander
Hej!

Mina små gurkplantor (ca 3-5cm) växte jättebra. Plötsligt började plantorna i en kruka hänga. När jag tittade närmare på dem såg jag att innehållet i stjälken var som bortblåst. Stjälken var liksom platt/ihålig. Det verkar som att det börjat med den nedre delen. Jag flyttade krukan med de dåliga plantorna en bit ifrån de andra för att undvika någon eventuell sjukdom. Stjälkförsvinnandet har sedan drabbat fler plantor.
Jag undrar om denna plötsliga död kan bero på att jag planterat i plantjord istället för såjord? Kan de ha fått för mycket näring? I den kruka där fler plantor grott verkar de ha klarat sig bättre, där har ingen dött än. Jag har planterat meloner och basilika och satt i samma fönster, men den plantjorden blandade jag ut med sand och plantorna har inte drabbats.

Mvh Lolo
Knytt
Låter ev som rothalsröta, gurkor är känsliga för att få för blött kring rothalsen och kan då ruttna där och plantan dör.
För mig går det bäst när jag bara vattnar underifrån, så det aldrig blir vatten stående vid rothalsen.

Om du skyndar dig så hinner då så nya smile.gif
Eva 33c
CITAT (lolonevander @ 27-05-2009, 10:38) *
I den kruka där fler plantor grott verkar de ha klarat sig bättre, där har ingen dött än. Jag har planterat meloner och basilika och satt i samma fönster, men den plantjorden blandade jag ut med sand och plantorna har inte drabbats.

Mvh Lolo

Jag tror som knytt att det handlar om vatten, för mycket kanske och för nära rothalsarna. Att de som står fler i samma kruka klarat sig bättre kan bero på att det förbrukas mer vatten i den krukan, eftersom fler plantor delar på det. Små plantor dricker inte alltför mycket vatten, och blir vattnet kvar i jorden för länge kan krukan bli både kall och syrefattig vilket inte är så poppis. De krukor du blandat jorden med sand torkar också upp fortare eftersom de blir mer väldränerade, vilket kan vara en del av förklaringen till att de klarat sig bättre.
För mycket vatten tar död på fler plantor än för lite, rent allmänt alltså : )
Annkina
Fick gurkplantor av svärfar för nån vecka sedan och han hade satt en liten plastkruka ,där han klippt bort botten, runt plantan. Så vattnar man utanför den så kommer inget vatten på plantan. För som de andra här över säger så är de känsliga för vatten på sig.
Fru DC
Kolla också så att det inte är sorgmyggelarver i jorden som äter upp plantorna för dig. Drabbade mig ett år då de mumsade i sig varenda gurkplanta -cry-.gif !
lolonevander
Tack för alla snabba svar! smile.gif Är ny på att odla grönsaker men tycker det är väldigt kul!
Det där med vattnet kan det säkert vara, jag har vattnat ovanifrån...sad.gif Men har rätt många som klarat sig ändå. Hur kollar man om det är sorgmyggelarver (jorden har ju dock inte varit i kontakt med någonting utifrån utan är köpt i butik)?
Lolo
Bassam
Tack för frågan

På att andra växter som plantera fler tillsamma, de blir över vattna och kanske fick Svamp sjukdom , det är bra att man sår i så jord till de blir stora . du kan förska omplantera dom i torka så jord och kolla om de ska blir bra.

H:Bassam
Rosmarin
Låter som rothalsröta tycker även jag. Så nya, och gör gärna som Annkina skriver ovan:

CITAT (Annkina @ 27-05-2009, 12:29) *
Fick gurkplantor av svärfar för nån vecka sedan och han hade satt en liten plastkruka ,där han klippt bort botten, runt plantan. Så vattnar man utanför den så kommer inget vatten på plantan. För som de andra här över säger så är de känsliga för vatten på sig.

Det brukar funka bra. Du sår fröna på vanligt sätt i småkrukor som du skurit av bottnen på. När de börjat växa sätter du hela den lilla bottenlösa krukan i en större kruka. Den bottenlösas överkant ska hamna lite högre än jordnivån i den nya krukan. Du vattnar i den nya krukan och undviker på så sätt att få vatten direkt på plantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon