malin72
27-05-2009, 09:41
jo jag har lite frågor från tomten här...jag kan nästan tro att det ena ogräset kan vara den perenna stockrosen jag flyttade på i höstas men vad tror ni??
[attachment=35409:v_r106ogr_s1.JPG]
[attachment=35410:v_r107ogr_s2.JPG]
[attachment=35411:v_r108ogr_s3.JPG] stockros??
[attachment=35412:v_r109ogr_s4.JPG] stockros???
Monica B
27-05-2009, 10:13
Bild 1 vet kan jag inte riktigt se vad det är för något.
Bild 2 ser ut som en knölsmörblomma. Svåra att dra upp, gräv hellre.
Bild 3 är stockrosor. Dom fröar av sig något oerhört och man har tusentals små plantor på våren. Dom blir inte alla lika utan färgen skiftar jättemycket. Ibland kan man få riktigt härliga färger. Men, om du inte vill ha alla dessa tusentals fröplantor på våren så får du klippa av de de vissna blommorna efter hand.
Bild 4 tycker jag ser likadan ut som bild 3, alltså stockros
[attachment=35415:Signatur.jpg]
Och nu fick jag svar på varför jag aldrig lyckas med stockrosor.....jag har varit för snabb på våren och rensat bort dom som ogräs
Överbölingen
27-05-2009, 10:41
Den översta bilden verkar vara en loka av något slag. Liknande lever ett farligt liv som mark och stamtäckare tillsammans med brännässlor runt korneller, tokar pimpinellrosor och vinbärsbuskar. Varannan vecka får jag ett anfall med röjsågen. Tyvärr blir odlad fägnad lite åderlåten också varje gång. Gör inget med tokar och pimpineller. De senare växer fortare på bredden än på höjden och tokarna vet varken Eva eller jag varför vi har kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.