hjert
Har nu flera frågor då jag ska börja plantera ut mina kryddväxter.
1 Har hittat en rabatt som jag tror ska bli bra men den har bara förmiddags sol, räcker det för kryddväxterna eller behöver de mer? Då tänker jag på de vanliga kryddorna, timjan, salvia, olika myntor mm. (bor i zon 2)

2, Hur jordförbättrar jag för dem, kan jag lägga grus i botten, eller blanda ut jorden med för dräneringen skull, är rädd för att de blir stående i vatten eller hur vill de ha det?

3, Ska jag gödsla vid plantering och isåfall med vad?

4, hur lång avstånd ska de va mellan plantorna?

5, vet ju att man ska begränsa mynta, men timjan växer det också in i varann om jag bestämmer mig för att sätta flera timjan sorter brevid varann?

6, Hur mkt o länge ska jag vattna efter nyplantering, för egentligen vill väl växterna ha det lite torrt?

Nu tror jag att det var allt, är även tacksam för andra tips om det finns något jag ska tänka på.

Mvh Jessica
Nauti
1. Timjan går att odla i bara morgonsol, men den trivs ju bättre om den får full sol hela dagen. Jag har mina på balkongen där den får sol från morgon till kväll. Sedan har jag några plantor hos min mor som bara får morgonsol. De växer ju de med, men det är en ganska stor skillnad i tillväxt på de som jag har hemma och de som står hos min mor.

Myntor går att odla i skugga om så är.

Salvia tror jag vill ha en del sol, men jag är inte säker, har aldrig odlat salvia själv.

2. Både timjan och mynta trivs i alla fall i väldränerad jord så det lär inte vara någonting negativt för dem om du blandar ner litet sand/grus. Men det beror ju såklart på vad det är för jord du ursprungligen har. Men jag antar att det inte är någon tung lerjord du skall plantera i tongue.gif

3. Vid plantering behöver du inte gödsla, då finns det ju förhoppningsvis näring i jorden som du planterar dem i. Senare in på sommaren kan du ge dem näring, men inte för mycket, det påverkar smaken. Timjan och mynta kräver inte så mycket näring, men salvia vill ha litet mer.

4. Timjan : 15-20cm
Mynta: 20-30cm
Salvia: 40-50cm

5. Timjan brukar inte sprida sig så snabbt så det är nog ingen fara. Men du kan ju öka plantavståndet litet när du sätter olika sorter bredvid varandra om du är orolig för det?

6. Efter plantering vattnar jag alltid på rejält. Om jag orkar låter jag växterna som skall planteras om torka ut litet och vattnar upp jorden som jag planterar i för rötternas skull.
hjert
ok då hoppas jag att dom trivs på det tilltänkta stället. Nej det är nog ingen direkt lerjord där. Har varit en gräsmatta med blandade växter som vuxit där. Har lagt på en markduk o tänkte göra hål i den o plantera växtena i hålen så slipper jag gräva upp hela "gräsmattan" även om det säkert hade varit bättre. Hade dock varit svårt att hålla koll på ogräet då. Tack för ditt svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon