Full version: Rabarber
morca
Jag har nyss blivit med trädgård och där står en rabarberplanta som växt fint. Nu har jag tagit några stjälkar till paj (mums!) och fryst in några påsar. En blomstängel verkar vara på väg upp.

Men hur mycket kan man skörda av den egentligen? Man kan väl inte kapa bort allt, för hur mår roten då?

Är det försent att skörda när blomman kommit upp? Jag har läst på andra trådar att man kan dra bort den om man inte vill ha träiga stjälkar, men att den är fin som snittblomma... Kan jag fortsätta skörda?

/Karin
Katten maja
Jag brukar ta de grova och lämna de späda stjälkarna sen lägger jag bladen under plantan så de får ruttna och göra jorden fet och fin då rabarber gillar sådant om man inte vill se bladen lägg lite jord över dem.

Du kan skörda när blomman kommit men ta bort den då den tar massor av onödig näring från själva rabarbern så att säga.
morca
Ahaa, tack för bra tips, jag ska börja lägga bladen under plantan istället för i komposten som står bredvid biggrin.gif Behöver jag inte gödsla mer än så då förräns till hösten eller nästa vår? Så de minsta stjälkarna lämnas alltså för att vissna?
noora
CITAT (morca @ 27-05-2009, 13:37) *
Så de minsta stjälkarna lämnas alltså för att vissna?

Nej, du lämnar kvar dem så att de ska växa till sig och bli stora innan du skördar dem smile.gif Rabarbern vissnar först sent i höst.

Vi brukar skörda lite efter hand under större delen av sommaren. Andra halvan av sommaren är rabarbern träigare och surare, då är den inte lika god till paj men funkar till saft och kräm. Vi brukar inte frysa in rabarber, vi äter så mycket under sommaren att det nästan växer rabarber ur öronen till slut, och vi börjar inte sakna det igen förrän till våren wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon