Full version: Ensam andunge
lazy76
Har tagit hand om en liten andunge som kommit på villovägar. Våra katter hittade tre stycken i vår kompost. Vi stoppade dom i en stor låda i badrummet och gav dom kycklingfoder blandat i vatten. Två av dom dog efter ett par dagar men "lilla Viggo" sörplar i sej vatten/mat som bara den och verkar må bra. Problemet är förstås om och när vi kan plasera ut honom vid något vattendrag. Är det någon som vet om andmammor tar hand om andras ungar? Vi kan tyvärr inte ha honom ute för katternas skull.

[attachment=35423:DSC_0835.JPG]
Källtorpet L&T
jag har svårt att tro att dom adopterar..
kan du inte göra en lite hage av kompostgaller då?
lägg kycklingnät eller något gammalt lakan uppepå så inte katterna kommer in..

Myosotis
Den var hemskt söt!!! wub.gif wub.gif wub.gif *lite avundsjuk*
Du kan kontakta KFV även om de kanske inte har tid med en ankunge så kan de säkert tipsa dig om hur du ska göra. Privatpersoner får egentligen inte ta hand om vilda fåglar en längre tid (kan låta som en dum regel och är väldigt opraktiskt för såna som mig och dig som vill rädda liv, men det är ju för att folk inte ska ta ungar ur boet och föda upp dem och sen låtsas att de hittade dem, dessutom är det ju viktigt att de får rätt mat och så).
Var bor du någonstans? Är det i Skåne så kanske jag kan hjälpa till.

Jaha, Gävle såg jag nu. Ja det var ju lite långt.
Motti
Gå in på Naturskyddsföreningens sida och kolla om de inte har någon slags jour eller kontakt där.
Motti
Lazy !hittade Gävlefågelklubb på nätet dom kan säkert hjälpa dig ! www.gavlefagelklubb.se är ju bara att ringa någon där och fråga om hjälp .
Lycka till !
Myosotis
Du kan ju testa, om du har tur så har de en KFVare där, men annars är det väl mer en klubb för fågelskådning.
Jan Lindgren
Hej!
Gräsänder tycks inte räknas som vilda. Det finns stor kommersiell uppfödning av dem. Du måste ha en värmelampa till dem när de är så små. Normalt kan man släppa ut ungarna när de är tre veckor. Då klarar de sig själva.
MVH
Jan Lindgren
Meriona
Det är ju bedrövligt om de inte räknas som vilda bara för att ett antal puckon som gillar att jaga beslutat sig för att föda upp dem? De är ju ursprungligt vilda och ska såklart behandlas därefter. Men det är ju inte du Jan som bestämt detta, inget ont emot dig!

Och en värmelampa är ju toppen till alla bebisar och sjuklingar. wub.gif
Myosotis
Hur går det?
Katten maja
CITAT (lazy76 @ 27-05-2009, 14:08) *
Har tagit hand om en liten andunge som kommit på villovägar. Våra katter hittade tre stycken i vår kompost. Vi stoppade dom i en stor låda i badrummet och gav dom kycklingfoder blandat i vatten. Två av dom dog efter ett par dagar men "lilla Viggo" sörplar i sej vatten/mat som bara den och verkar må bra. Problemet är förstås om och när vi kan plasera ut honom vid något vattendrag. Är det någon som vet om andmammor tar hand om andras ungar? Vi kan tyvärr inte ha honom ute för katternas skull.

[attachment=35423:DSC_0835.JPG]

Ta kontakt med furuviksparken de kan säkert hjälpa dig.
tummenupp.gif
lazy76
Hej igen!
Tack så väldigt mycket för alla svar jag fått. Lilla Viggo är fortfarande pigg, glad och hungrig, men den lilla stackarn känner sej nog väldigt ensam. Har jag varit i badrummet och pratat med honom, piper och tjattrar han när jag går därifrån. Har även märkt att han ropar extra mycket när maten/vattnet är slut. Det låter väl som ett friskhetstecken, eller hur? Kompostgaller tycker jag låter bra, bara det är tillräckligt tätt galler. Jag ska kolla det i morgon. Skönt att höra att han kan klara sej själv vid ca. tre veckor. Jag hade redan pratat med furuvik men dom tar inte emot fåglar längre. Dom trodde inte överhuvudtaget att det var någon idé att ta hand om dom. Skulle troligen dö inom ett par dagar. Det stämde ju med två av dom men Viggo är väl helt enkelt lite starkare. Fick iallafall tipset att köpa kycklingfoder, så det har han fått hela tiden. Blandat med vatten förstås. (En säck på 25 kg, till en liten andunge)!!
ängsvädd
Som Myosotis tipsade om: Katastrofhjälp för Fågel och Vilt - de kan ge råd.

http://www.kfv-riks.se/
Wilmer
CITAT (lazy76 @ 28-05-2009, 16:02) *
Hej igen!
Tack så väldigt mycket för alla svar jag fått. Lilla Viggo är fortfarande pigg, glad och hungrig, men den lilla stackarn känner sej nog väldigt ensam. Har jag varit i badrummet och pratat med honom, piper och tjattrar han när jag går därifrån. Har även märkt att han ropar extra mycket när maten/vattnet är slut. Det låter väl som ett friskhetstecken, eller hur? Kompostgaller tycker jag låter bra, bara det är tillräckligt tätt galler. Jag ska kolla det i morgon. Skönt att höra att han kan klara sej själv vid ca. tre veckor. Jag hade redan pratat med furuvik men dom tar inte emot fåglar längre. Dom trodde inte överhuvudtaget att det var någon idé att ta hand om dom. Skulle troligen dö inom ett par dagar. Det stämde ju med två av dom men Viggo är väl helt enkelt lite starkare. Fick iallafall tipset att köpa kycklingfoder, så det har han fått hela tiden. Blandat med vatten förstås. (En säck på 25 kg, till en liten andunge)!!

Du får sälja överskottet på tradera naughty.gif . Heder åt dig som köpte 25 kg säcken åt kraken kompiskram.gif Inte alla som skulle gjort det.
ängsvädd
Ja, jag instämmer - bra gjort kompiskram.gif

Lycka till med andungen smile.gif
Motti
Lite synd att han är ensam ju confused.gif de är ju flockdjur åtminståndet när de är små !du får väl köpa en badanka som kompis till han .Tycker också du ska ha kreddit för att du angagerar dig så bravo.gif
motti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon