Full version: Myror på luktpioner
Mistblinde
Hej, helt ny här på forumet och ganska ny på det här med trädgård.

Jag har myror på mina luktpioner och jag vet att folk säger att det inte är några problem, men många av bladen runt knopparna på pionerna börjar vissna, dock har jag inte märkt någon skada på knopparna än vad jag vet.
Bifogar ett par bilder på dom.. man blir ju lite orolig att ens fina pioner inte ska blomma ordentligt :-).

http://i40.tinypic.com/2ce5535.jpg
http://i39.tinypic.com/10cnabl.jpg
http://i42.tinypic.com/4qpox0.jpg
Gunilla T
Myrorna gör ingen skada - däremot kanske du har något annat på pionerna - bladlöss? - som avsöndrar sekret som myrorna gillar. Det är inte alltid det man ser som är den eg. skadegöraren.
Berith
Pionknopparna har en slags söt vätska som myrorna gillar, det är ingen fara att ha dom kvar där. smile.gif
Bee
Hej och välkommen till Odla, Mistblinde!

Jag har pioner, Sarah Bernhard, som stått här på tomten i över 30 år, troligen 40. dom var väl etablerade när vi flyttade in 1980.
I alla år har det krupit myror på knopparna och dom har aldrig skadat blommorna. När de väl slår ut försvinner myrorna.
Det är likadant med de tre andra pionerna jag satte för två år sen, myrorna lapar i sig något på knopparna. Jag oroar mig inte och jag tror inte du behöver det heller.

Vad som kan orsaka de bruna bladen vet jag inte, men det är inte myrorna som orsakar det.
Mistblinde
Tack för alla svar, snabba svar dessutom :-).

Då kanske det är bladlöss? Hur ser man det och vad gör man åt det isf? Eller det är ingen fara för pionerna med bladlöss heller?
Bee
Mycket ohyra finns det i min trädgård men jag har aldrig säger aldrig sett bladlöss på just pionen. Hm. Har faktiskt inte tänkt på det förrän du frågar nu, men så är det smile.gif På rosen intill däremot... usch!
Berith
CITAT (Mistblinde @ 27-05-2009, 14:50) *
Tack för alla svar, snabba svar dessutom :-).

Då kanske det är bladlöss? Hur ser man det och vad gör man åt det isf? Eller det är ingen fara för pionerna med bladlöss heller?

Det är inte bladlöss, det är knoppen i sej som är söt och god för myrorna. När blomman slagit ut försvinner myrorna igen.
KURT
För endel växter hjälper det att vattna mera, växtsaften blir då mera utspädd och mindre intressant både för bladlöss och myror.
Mistblinde
Tack för alla svar återigen.. men nu har jag börjat se att knopparna är skadade och att en knopp helt fallit ihop pga att stjälken var helt brun och förstörd.
Vattna mer skulle jag kunna göra, men det har regnat i princip varje dag här.. ska jag ändå vattna mer?
Gunilla T
Då är det något fel på din pion men det är ff inte myrorna.

Har du gödslat den nu på våren?
Mistblinde
CITAT (Gunilla T @ 28-05-2009, 12:59) *
Då är det något fel på din pion men det är ff inte myrorna.

Har du gödslat den nu på våren?

Nej, är som sagt väldigt ny på det här med trädgård.. Är det för sent att gödsla nu? Och vad ska man gödsla med isf?
Det kan inte vara bladlöss eller liknande?
Anki på Öland
Myrorna kan göra mycket skada! Förra året förstörde dom alla vindruvsklasar som var på gång på min vinranka utom 1 som jag fick själv. Dom åt (?) också upp alla blommor på mitt lilla plommonträd så jag inte fick några plommon.
Anki
KURT
CITAT (Anki på Öland @ 29-05-2009, 09:16) *
Myrorna kan göra mycket skada! Förra året förstörde dom alla vindruvsklasar som var på gång på min vinranka utom 1 som jag fick själv. Dom åt (?) också upp alla blommor på mitt lilla plommonträd så jag inte fick några plommon.
Anki

Myror kan säkert äta upp vindruvor om det är socker på utsidan på dem. Att de skulle äta plommonblommor är nog inte troligt, kanske var det bladlöss där?
Rinkaby
Se upp med myrorna.

En ganska stor buskpion började sloka och blev sämre tills den slocknade helt. När jag grävde upp den kom det fram ett gigantiskt myrbo i rötterna. Det kan alltså vara klokt att hålla efter myrorna med någon form av myrmedel runt pionerna.

Rinkaby.
AnneMysan
[attachment=36805:Bondpion_22_juni_O.jpg]Jag har, i alla år, haft myror runt mina pionknoppar. Men inte i år. Kanske har dom regnat bort giggle.gif
Men då har knopparna slagit ut iaf, och i år är blommorna hur stora som helst.
Och vilken doft sen.
CillaM
Det är helt normalt med myror på pioner. Den dagen det inte är några där och spankulerar då börjar jag undra vad som är fel. Pioner behöver delas då och då. Jag tog och delade en stor, gammal pion som stått på samma ställe i säkert 30 år förra året då den inte blommat på några år. I år kommer den med knopp igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon