Malin_MeL
27-05-2009, 14:06
Nu vill jag flytta ut mina gurkor i växthuset, de är väldigt stora (1,5 meter minst) och katterna är på dem och har redan lyckats riva ner en av dem, men den verkar ha klarat sig.
Det ligger nu på runt 9-10 grader på natten utan värme. Jag har en liten frostvakt, den klarar inte att värma hela huset men den sitter där gurkorna ska stå. jag funderar på att "klä in dem", eller mer hänga något så det bildas ett tält med frostvakten där inne. vill gärna använda något som får vara kvar tills det är tillräckligt varmt, för jag misstänker att jag inte kommer att gå ut morgon och kväll för att väcka och natta mina gurkor.
jag har lite olika förslag på material som jag har hemma:
fiberväv
jutetyg, ganska grovt
byggplast
det måste ju släppa igenom ljus men ändå isolera
någon som har förslag eller erfarenhet av detta?
Jag hade använt fiberväv, det både isolerar och skuggar.
Malin_MeL
28-05-2009, 12:10
Då blir det fiberväv
jag ska nog prova först och se hur det blir, mäta temperaturen en ellert två nätter innan jag ställer ut dem.
FlitigaLisa
28-05-2009, 13:12
Jag flyttade ut mina gurkor i växthuset i går kväll, blev så trött av att vara invaderad av växter inomhus

Kan återkomma ikväll då jag inspekterat om de överlevde första natten, det var nog under 10 grader i natt tror jag. (Jag har ingen uppvärmning i växthuset, och satte förstås inte heller över fiberväv....)
Har jag otur så blir det till att börja om
Eva 33c
28-05-2009, 13:23
Även om gurkor vill ha 15 grader varmt helst så kommer de inte att tvärdö av en natt med 10 grader. MEN de kan "tappa" farten, speciellt om det blir många såna nätter. Var försiktig nu med vattningen när du ställt ut dem, om det väljer att stoppa sin tillväxt något p g a lägre temperaturer så kommer det att gå åt mindre vatten. Vattnar du "som vanligt" av gammal vana finns risken att krukorna blir stående blöta och därmed också kalla, vilket kan leda till rothalsröta.
För nåt år sedan hade vi en entusiastisk odlare på forumet som flyttade ut sina gurkplantor trots att det var ner emot noll-gradigt på nätterna. Det "gick bra" ganska länge, sen kom ett inlägg någon månad senare där h*n berättade att samtliga gurkplantor ruttnat vid jordytan och dött en efter en. H*n konstaterade själv efter att rådfrågat folk på forumet att de låga temperaturerna varit grundorsaken.
Riktigt så illa har det inte gått för mig, men jag har upplevt försening i tillväxten så att jag numer både sår senare och sätter ut plantorna senare. Men jag skördar bättre eftersom plantorna aldrig stannar av.
FlitigaLisa
28-05-2009, 13:30
Tack för tipset om vattningen - nu är det bara att hålla tummarna..
Har hört att det skal bli varmare till helgen, och har vi tur så håller det i sig!
Malin_MeL
28-05-2009, 13:34
CITAT (Eva 33c @ 28-05-2009, 14:23)

numer både sår senare och sätter ut plantorna senare. Men jag skördar bättre eftersom plantorna aldrig stannar av.
när sår du?
jag sådde rätt sent, tror det var två veckor efter när man skulle enligt påsen, och fram tills nu har jag haft en i 17 grader med ljus och en enliterskruka, ändå så har den växt ifrån mej
Eva 33c
28-05-2009, 16:04
Jag skrev inte upp exakt på dagen när jag sådde i år, och minnet är kort. Men sista veckan i april var det nog, inte före den 23 i allafall. De har stått inomhus under lysrör. Nu är de omskolade en gång i 13cm krukor utan botten och är ca 20 cm höga. De har 4-5 riktiga blad, det skiljer lite på sorterna. Jag kommer att sätta ut dem i växthuset om ca 1-2 veckor, då ska förmodligen växthuset vara tömt på andra plantor. Jag bor i zon 5 och vi kan mycket väl få några frostnätter i början av juni, och även med en fläkt i växthuset så sjunker temperaturen ibland lite väl mycket. Fläkten är kanske lite liten.
Malin_MeL
29-05-2009, 06:56
Oj, tur att jag inte satte ut dem igår, inatt var det bara 4 grader i växthuset! hoppas tomaterna inte tog skada! jag har en som börjar mogna, den e jag väldigt sugen på....
FlitigaLisa
29-05-2009, 09:05
Jaha, nu har mina gurkor varit ute i mitt kalla växthus sedan onsdag kväll - och de ser faktiskt väldigt pigga ut! Ingen aning om natt-tempen men kanske nedåt 5 grader i natt. Och idag ser det ut som dom får en rejäl värmedos istället
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.