chiva
Det hade jag INTE räknat med när jag för första gången planterade lite köpefrukts frön. biggrin.gif

Jag satte passionsfrukt i en kruka, mango i en kruka och tomat och citron i en och samma kruka (för att jag satte tomaten först och antog att jag hade tabbat mig när jag inte torkat dom innan, så då satte jag citron i samma kruka när jag ändå åt åt det).

Nu har det dykt upp små sööööta skott, ett har stuckit upp helt men när jag petade bort lite av övre jorden så är det SJU stycken!!! yahoo.gif Nu är det ju det..... VAD är det som dykt upp? Haha! Det återstår att se. Men vad gör jag nu? Hur mycket ska dom växa till sig innan man planterar om dom? och i vad för jord? Ingen såjord iaf?

Oj så kul! Och jag som inte har gröna fingrar alls. ^^
Maggan H
Grattis, vad kul! Men du får lugna dig åtminstone biggrin.gif tills de har fått sina första riktiga blad, karaktärsblad. Omskola dem sen en o en i plant/blomjord.
chiva
Nej, jag hade tänkt vänta tills dom var minst en decimeter annars men då vet jag att jag kan ta dom när dom fått riktiga blad och blivit lite grövre istället. smile.gif Hoppas det inte blir för trångt i krukan tills dess bara. ^^ Jag lägger in bilder om ett par dagar då man kan se dom andra också.
MariaS
Tomaterna sätter du i välgödslad plantjord. Passionsfrukten i krukväxtjord eller citrusjord. Citronen finns det inget bra alternativ till, utom citrusjord.
chiva
Okej, tack. Jag ska sticka och storhandla imorgon så då ska jag svänga in i några "ute-på-landet-blomster-affärer" och köpa jord och sådana bruna "innerkrukor" med hål i botten ^^ som verkar vara så väldigt svårt att få tag på. Men där måste dom ha det.
Fny
så det funkar alltså att sö tomatfrön utan att torka dem? Det vore ju trevligt i så fall, för jag glömde också att torka mina små tomatfrön utan petade ner dem i jord direkt... för tre dar sen, hittills har inget dykt upp.. men jag väntar =)
chiva
Ja, jag antar att det måste vara dom för dom dyker upp ganska nära varandra, citronen vet jag att jag satte ganska långt ifrån varandra men tomatfröna var jag inte så petig med (ångrar jag väl nu då kanske ^^). Men vi får se vad som kommer upp. smile.gif

Jag har inte 100% koll på när jag satte dom men det ligger runt en vecka sedan så det har gått fort. Dom har stått vid ett fönster som oftast är helt öppet under dagarna och endast lite öppet under kvällar och nätter. Så ca 10-20 grader hela tiden och sol endast på morgonen (har en etta så vi har inte så mycket fönster att välja på ^^). Så dom verkar iaf kunna växa fram var som helst. Haha.

Lycka till med dina småttingar och jag håller tummarna för att dom kommer upp inom en vecka. smile.gif Bilder sen. ^^
Rosmarin
Grattis! Vad kul att dina frösådder har lyckats så över förväntan!

Som andra redan skrivit; ta det lite lugnt med omplanteringen. Vänta tills karaktärsbladen börjar utvecklas. Du får vara försiktig och pilla isär rötterna varsamt när du ska plantera om dem. Små plantors rötter kan vara mycket känsliga.
chiva
Okej, tack så mycket för tipset. Jag satt just och klurade på det faktiskt för nu har det kommit sammanlagt 10 skott och vissa av dom har hamnat väldigt tätt. Får se till att vara försiktig.

Jag är mest förundrad över att dom har lyckats komma upp även om dom stått med öppet fönster dag som natt och att jag inte har möjlighet att ha dom så väldigt soligt än. Men glad är jag. Och hoppas att dom klarar sig.

Jösses vad många krukor jag måste införskaffa. ^^
chiva
Nu kommer bild på mina tomatgroddar (?) biggrin.gif
Låt oss nu hoppas på att det är tomaterna också och inte citronerna. Haha. Men det är med allra största säkerhet tomat.
Rosmarin
CITAT (chiva @ 01-06-2009, 17:38) *
Nu kommer bild på mina tomatgroddar (?) biggrin.gif
Låt oss nu hoppas på att det är tomaterna också och inte citronerna. Haha. Men det är med allra största säkerhet tomat.

yes.gif Ja, detta är tomater.
Fny
ja det är nog tomat och inte citron, för de är vääldigt lika mina små tomater som också har tittat upp =)
första lilla livet dyker upp!

Syns inte jättebra på den här bilden som är tagen igår morse, idag är de mer välutvecklade.
Emes
Någon mer som har använt citrusjord till Passionerna? Erfarenheter o jämförelser med vanlig krukväxtjord? Jag skolade om mina i vanlig jord, men vill ju att de små liven skall ha det så bra som möjligt, skall jag kanske byta?
chiva
Vad kul att fler har fått upp sina tomatfrön. smile.gif

Nu håller vi tummarna för att dom klarar sig med. ^^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon