Balkongodlarn
Hej!
Nu är goda råd dyra.
Ge mig alla tips ni har på hur man på ett bra sätt
gör sig av mig bladlöss på växter i kruka på balkong.

Jag har duschat de angripna plantorna samt sprayat dem
med såpvatten.

Tacksam för svar!

Mvh
Balkongodlarn
noora
Ja du, har man väl fått in bladlöss på balkongen (vilket man lätt får) är det svårt att bli av med dem helt.

Se till att växterna mår bra och får gödel och vatten i lagom mängd. Ta bort alla löss du hittar. Kolla noga på alla växter, inte bara dem du hittade lössen på först. Duscha angripna plantor ordentligt med såpvatten eller såpsprit (dvs såpvatten blandat med 1 msk t-röd per liter såpvatten) upprepade gånger med ett par-tre dagar mellan behandlingarna. Om du använder såpsprit ska du inte ställa växterna soligt så länge de är blöta. Jag brukar t.o.m. skölja bort såpspriten efter c:a en kvart.

Om växterna är endast prydnadsväxter (dvs om du inte tänker äta av dem eller deras frukt) kan du prova att stoppa ner Provado-pinnar i krukorna.
Balkongodlarn
Tack för snabbt svar!

Finns det växter som bladlöss inte så gärna sätter sig på?
Jag tänker t ex på tomat och kryddor?

noora
När jag odlade kryddor på balkongen verkade basilika vara populärast för lössen. Timjan, oregano och mejram fick inte lika mycket problem. Rosmarin och gräslök fick nån sorts ohyra, men det var inte vanliga bladlöss om jag minns rätt.

Tomater kan jag inte uttala mig om. När vi bodde i lägenhet och jag endast odlade på balkong så hade jag inte några tomater, de tar ju en massa plats wink.gif Efter att vi flyttade till eget hus har jag av någon anledning inte haft några problem med bladlöss, vare sig i trädgården eller på balkongen, så avsaknaden av löss på tomaterna jag hade på balkongen förra året säger inte så mycket smile.gif
MariaS
Om du får löss på din balkong, tyder det till stor säkerhet på att det är för torrt! Vattna mer!

Duscha gärna växterna också. Löss gillar inte fukt!
Balkongodlarn
Tackar! Ska ta till mig dessa tips!

Balkongodlarn
Kan plantorna ta skada om man sprayar dem
med såpvatten flera gånger per dag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon