Full version: Iris från Odla
Bee
Förra året fick jag en iris som bonus när jag handlade från Odla. Minns inte vilken sort det var. Det kom upp några tunna blad, ungefär som pingstliljeblad, men inga blommor. I år har det kommit upp några fler tunna blad men inte tillstymmelse till blomknoppar och då har jag ändå flyttat den till en soligare plats i rabatten. Plantan ser frisk ut.

Är det någon som kommer ihåg vad det var för sorts iris? Hur lång tid brukar iris behöva innan det kommer blommor?
Thé
Vad jag minns var det en iris sibirica. Min beter sig precis som din, med skillnaden att jag inte har flyttat min. Tror att min kanske står för torrt för en sibirica.
Pauline/Sthlm
Hej! Vi har en rätt väletablerad lagom stor tuva (säg 6x4 dm) med blå trädgårds?iris i en söderrabatt, blommade fint första året i huset. Eftersom rabatten skulle krympas försköt jag helt fräckt hela tuvan - varpå den har blomsterstrejkat i två år. Lite tilltufsad är den i mängd men NU kommer det knoppskott. Trägen vinner. (Kommer möjligen att behöva flytta den igen... Lite större omdaning på gång med tiden och jag gillar den. Får se hur lång tid den tar på sig nästa gång)
Bee
Iris sibirica låter bekant! Så heter den nog.
Om jag förstår dig rätt då Pauline, så kanske det dröjer ännu ett år eller två innan några ev blommor visar sig? Jaja, jag får ge mig till tåls. Bladen är fina i alla fall. Dom gör sig bland rosorna faktiskt smile.gif Och bladen påminner om tremastarblommorna som står i samma rabatt en bit ifrån.
Thé
Idag upptäckte jag att min blommar. En blomma har det kommit. Den är blå och vacker.
Bee
CITAT (Thé @ 10-06-2009, 13:28) *
Idag upptäckte jag att min blommar. En blomma har det kommit. Den är blå och vacker.

Nu blir jag avundsjuk! Jag har fortfarande bara blad.

Men Grattis!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon