CITAT (flaxss @ 27-05-2009, 18:06)

gräs(eller annat) och sand är ju en metod som funkar bra med känsliga växter och/eller i kalla zoner.
jag gör istället så att jag har ett tjockt lager med gödsel längst nere (kogödsel,stallgödsel,jord med blåkorn m.m.), där sedan dom fina rottrådarna ska söka sig ner och hämta näring och vatten. resterande rotsystem,rothalsen m.m. är ren grus och GROV sand. finsand kan slamma igen och blir för kompakt. längre upp mot ytan man kommer desto mer väldränerat ska det va, desto längre ner man kommer mer näring och fukt kan det va.
jag har flera ''sand''rabatter. problemet tycker inte jag att näringen är det går ju att tillsätta eller hittar dom själva, problemet är torka under etableringstiden. så man måste vattna tills växterna etablerat sig. har haft torktåliga stenparti och alpinväxter som har torkat ut i en sandrabbat då jag inte vattnat.
tack för svar! men om jorden med näring ligger längst under, hur gör du då sen när du vill fylla på med näring? gödselvattna, näringskulor? misstänker att man inte river bort all sand å grus för att fylla på jorden där under

tips på bra växter för detta?