Full version: plantera i bara sand?
rutae
är lite sugen på att göra en sandrabatt, har några växter som är planterade i "grus" och dom lever ju,men om man har bara sand måste det tillsättas någon näring någon gång då? har hört olika bud confused.gif även att man ska ta bort all jord vid plantering?jag vet att det finns vissa växter som verkar trivas utmärkt på så näringsfattiga förhållanden, men jag önskar tips å råd från er om saken thanks.gif den sand jag har nu är rätt fin (blir det för kompakt?)då jag planterade i gruset hade jag även med jord ( ville inte att växterna skulle svälta g.gif )tacksam för era tips!
KURT
Någon näring måste de ju ha. Oftast tillför man näring som t ex grönsgödsling när man odlar i sand. Men det beror ju också mycket på vad man har för växter? Endel växter kan ju om inte annat skicka ner lång rötter så att de finner jord längre ned. Grus är nog bättre än sand också, det ger och bättre dränering, vilket är bra för övervintringen.
rutae
CITAT (KURT @ 27-05-2009, 16:33) *
Någon näring måste de ju ha. Oftast tillför man näring som t ex grönsgödsling när man odlar i sand. Men det beror ju också mycket på vad man har för växter? Endel växter kan ju om inte annat skicka ner lång rötter så att de finner jord längre ned. Grus är nog bättre än sand också, det ger och bättre dränering, vilket är bra för övervintringen.

ja men jag funderar iaf g.gif vissa självsprider sig till grus/sand där det inte finns näring.. så då kanske det inte är ett måste tänker jag, stod ett repotage i någon bilaga för ett tag sen tror det var Peter cron( är det så han heter?) dom intervjuade om detta , jag har inte kvar tidningen och jag tror inte heller det stod något om näring heller, men det kanske är självklart att de flesta växter vill ha det yes.gif
Alexander-VG-zon3
gräs(eller annat) och sand är ju en metod som funkar bra med känsliga växter och/eller i kalla zoner.

jag gör istället så att jag har ett tjockt lager med gödsel längst nere (kogödsel,stallgödsel,jord med blåkorn m.m.), där sedan dom fina rottrådarna ska söka sig ner och hämta näring och vatten. resterande rotsystem,rothalsen m.m. är ren grus och GROV sand. finsand kan slamma igen och blir för kompakt. längre upp mot ytan man kommer desto mer väldränerat ska det va, desto längre ner man kommer mer näring och fukt kan det va.

jag har flera ''sand''rabatter. problemet tycker inte jag att näringen är det går ju att tillsätta eller hittar dom själva, problemet är torka under etableringstiden. så man måste vattna tills växterna etablerat sig. har haft torktåliga stenparti och alpinväxter som har torkat ut i en sandrabbat då jag inte vattnat.
rutae
CITAT (flaxss @ 27-05-2009, 18:06) *
gräs(eller annat) och sand är ju en metod som funkar bra med känsliga växter och/eller i kalla zoner.

jag gör istället så att jag har ett tjockt lager med gödsel längst nere (kogödsel,stallgödsel,jord med blåkorn m.m.), där sedan dom fina rottrådarna ska söka sig ner och hämta näring och vatten. resterande rotsystem,rothalsen m.m. är ren grus och GROV sand. finsand kan slamma igen och blir för kompakt. längre upp mot ytan man kommer desto mer väldränerat ska det va, desto längre ner man kommer mer näring och fukt kan det va.

jag har flera ''sand''rabatter. problemet tycker inte jag att näringen är det går ju att tillsätta eller hittar dom själva, problemet är torka under etableringstiden. så man måste vattna tills växterna etablerat sig. har haft torktåliga stenparti och alpinväxter som har torkat ut i en sandrabbat då jag inte vattnat.

tack för svar! men om jorden med näring ligger längst under, hur gör du då sen när du vill fylla på med näring? gödselvattna, näringskulor? misstänker att man inte river bort all sand å grus för att fylla på jorden där under whistling.gif tips på bra växter för detta?
noora
Jag såg en artikel i Aftonbladet där dom intervjuade Peter Korn. I artikeln framställdes det som att man kan odla "vad som helst" i ren sand utan tillskott av näring. Det lät lite väl otroligt, så jag googlade vidare på Peter Korn och hittade denna tråd på ett annat forum:

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...hread_id=815859

Lite längre ner i tråden finns en sammanfattning av vad han sade på ett föredrag. Där framgår det bl.a. att växterna blir kompaktare pga näringsbristen. Det behöver inte vara en nackdel, men riktigt näringsälskande växter lär ju inte bli så bra. Han verkar föreslå i första hand växter som även i naturen växer på näringsfattiga ställen.

Sammanfattningen är rätt bra i alla fall, där står det mesta om anläggning och skötsel av en sandrabatt.

Peter Korns egen sida finns på http://www.peterkornstradgard.se/
rutae
CITAT (rutae @ 27-05-2009, 18:18) *
tack för svar! men om jorden med näring ligger längst under, hur gör du då sen när du vill fylla på med näring? gödselvattna, näringskulor? misstänker att man inte river bort all sand å grus för att fylla på jorden där under whistling.gif tips på bra växter för detta?

gräver du bort gräset eller lägger du ut markduk på backen innan jord och sand fylls på ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (rutae @ 27-05-2009, 18:18) *

jag tillför inte så mycket, dom som behöver lägger jag gräs på ytan och runt om växterna( täckodling). och eller till krävande gödselvattnar jag ibland från ytan. djurlivet i jorden tillför ju näring som det gör i skogen.

växter som funkar

känsliga träd/buskar/klätter-växter

känsliga perenner

lök och knölväxter alla

tork tåliga växter alla

stenparti/alpina växter.

kryddor funkar dom flesta och en del köksväxter kan nog också funka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon