Full version: Basilika
Malin_MeL
I vårt hem älskar vi basilika men vi är lite oense om hur man skördar.

Jag toppar alltid vid första vecket efter en försgrening, så det växer ut två grenar. De nedsta bladen rör jag aldrig.

Käresten min tar alla stora blad vilket lämnar långa bara pinnar. Han hävdar att skotten i vecken växer ut om man gör så.

Jag har inte riktigt trott honom, så jag brukar klippa ner dem. nu bad han mej låta bli denna gång för att se vad som händer.....det verkar som han har rätt, på en lång pinne kommer det nu samtidigt 4 sidoskott!

hur gör ni?
Alexander-VG-zon3
ja fler tillväxtpunkter, noder, bladveck ger fler grenar.

tar du bara veck bladen så sparar du ju alla noder, bladveck och det blir mycket fler grenar på sidorna ( =fler blad).

toppar du den så hårt och det är en liten planta så tar du ju veck grenarna där du får många skott. och då kan det blir färre grenar. dock toppar du hela tiden så får du ju en buskig planta.

hur som så kvittar det hur man gör. ni får ju ändå många grenar (blad). tar man bort blad får man en smal lång planta med en massa sidoskott. toppar man den får man en buskig lite lägre planta med en massa skott, men då måste du ju tillåta plantan att ha kvar noder, bladveck så att grenar kan bildas, toppar du ner den hårt varje alltid så får du mindre grenar,blad.
Malin_MeL
ok, det låter ju logiskt.
ja de har verkligen olika utseende de som sambon plockat av och de jag sagt att han inte får röra smile.gif
noora
Jag brukar alltid toppa, speciellt när basilikan hotar med att gå i blom. Då plockar man ju bort blomknopparna och försenar blomningen.
Malin_MeL
Noora, vilken härlig websida du har! den hamnar bland mina favoriter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon