Full version: Gurkor
lolonevander
När bör man plantera ut sina gurkor? Jag har inget växthus men det bli väldigt varmt i trädgården då den är skyddad av väggar på tre håll och ligger i söderläge. Jag planterade en köpt gurkplanta för tre veckor sedan men den dog av någon anledning, kanske det var för kallt? (dessutom såg jag efteråt att gurkor inte ska grävas ner helt utan att man ska göra en kulle över roten? Den verkade dock inte tom i stjälken som mina 3-5 cm gurkskott som fick diagnosen rothalsröta här på forumet.) Tomaterna har klarat sig utmärkt på samma ställe (trots att vissa enligt etiketten bör placeras i drivhus, så jag trodde gurkan också kunde klara sig). Jag funderar på att sätta gurkplantorna i vardagsrumsfönstret, det är stora fönster i söder, istället för utomhus. Vad tror ni om det?
Gurksorten är druvgurka och jag bor i Skåne.
Lolo
MariaS
Du ska nog vänta någon vecka till innan du planterar ut gurkor på friland. Gurkor tål inte att det går under +5 grader.

Skär bort eller klipp bort botten på krukan och plantera hela krukan några cm ovanför jorden. Sen vattnar du utanför krukan och slipper rothalsröteproblemen. Gurkan tar sig fortare så också, eftersom man inte stör rötterna på det viset.
rosita
Jag tror nog att du kan ha gurkplantor inomhus. Jag har en släkting som odlade gurka i vardagsrumsfönstret, plantan klädde in hela fönstret och hon fick ganska många gurkor. Vanlig gurka kan vara svår att odla på friland, den tål inte blåst alls.
Tulipanaros
Jag odlar gurka på (blåsigt) friland, zon 3/4. Men det måste vara härdiga sorter förstås, jag har prövat Xin Tai med gott resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon