Full version: Rapsbaggar
Ysta
Någon som har bra tipps på hur jag får bort rapsbaggarna på mina liljor och nattensljus?
Vill inte att dom förstör dom iår igen./Ysta
Piccante
CITAT (Ysta @ 27-05-2009, 18:47) *
Någon som har bra tipps på hur jag får bort rapsbaggarna på mina liljor och nattensljus?
Vill inte att dom förstör dom iår igen./Ysta

brukar de förstöra då? trodde de mest åt pollen.
Eva 33c
Och jag trodde att de bara åt (och la sina ägg i ) rapsblommor? Gillar de liljor också?
Annars är väl liljebaggarna (de röda) de som gör mest skada på liljor, och där gäller väl framför allt att plcoka och döda...
Ysta
CITAT (Eva 33c @ 27-05-2009, 19:40) *
Och jag trodde att de bara åt (och la sina ägg i ) rapsblommor? Gillar de liljor också?
Annars är väl liljebaggarna (de röda) de som gör mest skada på liljor, och där gäller väl framför allt att plcoka och döda...

Fullt med små rapsbaggar. De stora liljebaggarna är det bara att klämma i hjäl. Men dom små biter inte mycket på.
Eva 33c
Så du menar att rapsbaggarna äter på liljorna? Har du rapsfält i närheten så de kommer därifrån? Här har jag aldrig sett några rapsbaggar på liljorna så detta var helt nytt för mig. Skulle det klassiska med såpvatten fungera tro?
Ysta
CITAT (Eva 33c @ 27-05-2009, 20:02) *
Så du menar att rapsbaggarna äter på liljorna? Har du rapsfält i närheten så de kommer därifrån? Här har jag aldrig sett några rapsbaggar på liljorna så detta var helt nytt för mig. Skulle det klassiska med såpvatten fungera tro?

Bor mitt på landet så rapsfälten finns överallt. Skall provamed såpvatten igen + att jag skall kolla med bonden vad han brukar spruta på.Ifall man kan använda det i blommrabatterna.
Det verkar som dom äter upp blommorna eller om det är deras larver som gör det.
Har startat ett krig mot dom nu.
/Yvonne
Källtorpet L&T
CITAT (Ysta @ 28-05-2009, 08:47) *
Bor mitt på landet så rapsfälten finns överallt. Skall provamed såpvatten igen + att jag skall kolla med bonden vad han brukar spruta på.Ifall man kan använda det i blommrabatterna.
Det verkar som dom äter upp blommorna eller om det är deras larver som gör det.
Har startat ett krig mot dom nu.
/Yvonne

prata med bonden du och be honom om hjälp..
men tänk på att det preparat som används till rapsfälten är tufft mot bin och humlor oxå..
det gäller att anpassa sig till blommning m m, men sånt borde han ha koll på, det står i produktbladet till bekämpningsmedlet..

var bor du i landet??
amaira
Det är inte någon sorts jordloppor du har då?

De gillar gult, är dina liljor gula? Dessutom, håller sig inte rapsbaggar till korsblommiga växter?

Vill bara berätta, att en granne jag har blev av med en hel bikupa - alla dog - därför att bonden inte berättade när han skulle spruta åkern, fast han lovat att göra det, så grannen kunde stänga in sina bin då.
Tulipanaros
CITAT (amaira @ 28-05-2009, 10:04) *
Vill bara berätta, att en granne jag har blev av med en hel bikupa - alla dog - därför att bonden inte berättade när han skulle spruta åkern, fast han lovat att göra det, så grannen kunde stänga in sina bin då.

sad.gif
Ysta
CITAT (amaira @ 28-05-2009, 09:04) *
Det är inte någon sorts jordloppor du har då?

De gillar gult, är dina liljor gula? Dessutom, håller sig inte rapsbaggar till korsblommiga växter?

'

Bonden skulle komma upp och titta på blommorna. Han är jättetrevlig och hjälpsam. Han lovade att hjälpa om han kunde. Harn har gröna fingrar och ben.. rose.gif
amaira
Låter jättebra Ysta! smile.gif Berätta gärna fortsättningen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon