Christa
Vi söker efter ett ställe på landet och kanske hamnar vi i Bohuslän. Är dock lite fundersam när det gäller odlingszon. Vi körde från Tanum och söderut i helgen och jag såg inga björnbärssnår. Det ser man efter vägarna på Orust då där borde vara varmare.

Blir det sämre zon där det är blåsigt? Vilken zon är det t ex i Munkedal och i Tanum?

Vi vill gärna kunna odla björnbär. Jag älskar björnbär!!! Taybär verkar också spännande.

Lars-Olof Arvids
Större delen av Bohuslän har zon 2, möjligen 3 i höglänta områden. Här vid Svenshögen måste jag emellanåt rensa bort björnbär som sprider sig som ogräs, så det går säkert utmärkt att odla björnbär i hela Bohuslän.

Olle
JRo
Jag är uppvuxen i Kungshamn och där fanns gott om vilda björnbär. Mmm, vad sugen jag blev på björnbärspaj nu... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif blink.gif Lycka till med husletandet!
Huggorm
I Munkedal är det zon 2 närmast havet och i Munkedals samhälle. Men utanför är det zon 3, kanske till och med 4 på Kynnefjäll. Ungefär samma i Tanums kommun. Det blir snabbt kallare när man kommer bort från kustbandet, och norra Bohuslän är kallare än södra.

Där jag håller till söder om Kärnsjön i Munkedals kommun växer det en massa björnbär vilt. Och växer dom vilt så bör det gå ännu bättre att plantera!

Välkommen till Bohuslän! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon