Meriona
[attachment=35455:blomma.jpg]

Jag har tagit över den här växten av en kompis som bor utomlands. Vad är det egentligen, är det nån sorts Moses Stentavlor, eller vad? confused.gif

Mitt hopp står till er erfarna odlaiter!

Tålig är den ändå, för den har stått i en kruka med nästan ingen jord och jag har bara vattnat den en gång var fjortonde dag! tummenupp.gif Ska försöka behandla den lika snålt nu när den bor hos mig, men ny jord och kruka har den såklart fått!
tulle
Det är en Begonia, ser ut att vara en Fläckbegonia.
Meriona
Jaha, det hade jag aldrig gissat på! Tack! thanks.gif tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Änglavingar kallas den också, om jag inte är helt fel ute. Jag har en sådan på kontoret, som inte gjorde så mycket väsen av sig fram till förra sommaren. Då sköt den iväg ett kraftigt skott långt upp i taket! Detta mer än meterlånga skott klippte jag ner tidigt i våras, och delade upp det i flera delar som jag satte i vatten. De fick snart rötter och kom även med nya skott, och håller nu på att bli lika tokiga som moderplantan i sina krukor hemma. Moderplantan har också kommit med ett nytt kraftigt skott rakt uppåt, men det är på de klenare, horisontellt växande skotten nedanför som den blommar.

Olle
Wilmer
Den är jättevacker, jag gillar annars inte begonier så värst. Står den soligt blir bladen så vackert mörkröda undertill, annars lite blekare. (jag har en) naughty.gif
GunnellF
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 28-05-2009, 15:03) *
Änglavingar kallas den också, om jag inte är helt fel ute. Jag har en sådan på kontoret, som inte gjorde så mycket väsen av sig fram till förra sommaren. Då sköt den iväg ett kraftigt skott långt upp i taket! Detta mer än meterlånga skott klippte jag ner tidigt i våras, och delade upp det i flera delar som jag satte i vatten. De fick snart rötter och kom även med nya skott, och håller nu på att bli lika tokiga som moderplantan i sina krukor hemma. Moderplantan har också kommit med ett nytt kraftigt skott rakt uppåt, men det är på de klenare, horisontellt växande skotten nedanför som den blommar.

Olle

Änglavingar är en annan variant av begonia, en ampelvariant med mindre blad än denna på bilden.
Meriona
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 28-05-2009, 15:03) *

Olle

jag klippte av ett skott och tryckte ner direkt i jorden, det kanske var dumt? Ska jag rycka upp det och sätta i vattenglas istället?

Blommar den ???
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 28-05-2009, 18:16) *
jag klippte av ett skott och tryckte ner direkt i jorden, det kanske var dumt? Ska jag rycka upp det och sätta i vattenglas istället?

Blommar den ???

Nej, du gjorde helt rätt. Se till att hålla det fuktigt bara.

Visst, blommar den. Blommorna är vanliga "tråkiga" begoniablommor. Det är bladen som är det fräcka med den här växten. (Jag har också haft en, som tyvärr "omkom")

Meriona
Håller med er om att begoniablommor inte är särskilt kul, de blir ju bruna i kanterna direkt och dröser gör de också.... thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon