Eva 33c
27-05-2009, 19:11
I år sådde jag några frön till Mirabilis longiflora, en släkting till Mirabilis jalapa (underblomma) . M. jalapa har jag sått förr och den blir ju en stadig buske. Men dessa ser ut att bli nåt slags slingerväxter, de har vuxit under ljus och har tätt mellan bladen även om de inte är mer än mellan 10 och 25 cm långa än. Men behöver egentligen redan stöd (fast de har inte fått något...) . Jag har förstås googlat lite men blir inte klok på hur den växer egentligen. Någon här som odlat denna ?
Mirabilis longiflora blir höga, men är ingen slingerväxt. Jag tror mina var 1,5 m ifjor, men de förgrenar sig också, så de är inte bara en stängel rakt upp, men behöver någon form av stöd. Blommar flitigt gör de också med helt vidunderligt väldoftande blommor om kvällarna.
Eva 33c
27-05-2009, 19:44
Behövde dina stöd? Jag har precis toppat mina småplantor, och det ser ut som om de tänker förgrena sig lite nu.
Du hann att skriva igen medan jag redigerade mitt inlägg, så läs där. Du hade inte behövt att toppa dem, de förgrenar sig ändå av sig själv.
Eva 33c
27-05-2009, 19:56
CITAT (tulle @ 27-05-2009, 20:46)

Du hade inte behövt att toppa dem, de förgrenar sig ändå av sig själv.
För sent !
MEn de överlever nog det också. Tack för svar, jag ser fram emot att få se och dofta på blommorna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.