Full version: Passande klematis?
lisa_klump
Jag har läst att man kan ha klematis som marktäckare. Finns det någon klematis som skulle kunna fungera i skuggan under spireabuskar? Gärna blå/lila eller vit.
Eva 33c
Jag undrar om det inte är svårt att ha clematis som marktäckare under buskar, eftersom de förmodligen snart kommer att använda buskarna till att klättra på. De söker sig ju uppåt om de bara kan. Marktäckare blir de förmodar jagbara i brist på klätterstöd. Annars kanske såna clematis som kan klippas ner varje vår ( såna som alltså blommar på årsskotten) är mest lämpliga annars kommer de nog att kväva buskarna med tiden. Jag har alpclematis i ett lite vildbuskage och de kryper på marken tills de når fram till buskarna, som i det här fallet är rätt rejäla. Men jag kommer att få klippa ner de så småningom. Fast alpclematis är ju väldigt starkväxande förstås...
lisa_klump
Ja du har säkert rätt... det låter vettigt det du skriver iallafall happy.gif Förmodligt klättar växten, som du skrev, upp i buskarna istället och då blir jag ju iallafall utan marktäckare...
Synd, för det var fint i min fantasi!
octachoron
Undrar om det skulle gå med ickeklättrande klematis, dvs integrifolia.
Har inte själv så mycket erfarenhet av dem (än).
Finns en del på
Trädgår'n i Söderfors integrifolia
lisa_klump
Ja nu har jag googlat runt en massa på integrifolia - eller helbladiga klematisar och fastnade speciellt för en som heter Clematis Saphyra Indigo. Finns här:

http://www.sapho.fr/angleterre/grimpantes/...hyra_indigo.htm

Längst ner på den länkade sidan står dessutom att den kan täcka marken kring en grupp med buskar! Verkar ju lovande tummenupp.gif
Problem skulle kanske vara att det står att den föredrar sol/halvskugga, medan det är mest skugga där jag vill ha den. Kanske kan funka ändå? Sen är också frågan hur man får tag i en sådan...?
oliv
Jag funderar också kring marktäckande klematis. Mest skugga, och ska täcka marken kring buskar. Är det någon som har erfarenhet av detta? Klättrar klematisen bara upp på buskarna eller täcker den också marken? Jag hade tänkt försöka med några alpklematis, t.ex. klematis Sialia, White Swan, Georg, Albina Plena + Frankie. naughty.gif De är så snygga... blush.gif
Det hade varit roligt att höra av era erfarenheter. confused.gif

Nu har jag också hittad fina exempel av marktäckande klematis med klematis "Arabella" (integrifolia), som verkar lovande (ickeklättrande borde garantera att den håller sig på marken...). I nuläget tänker jag testa med en alpklematis på ena sidan och några helbladsklematis på andra änden av rabatten (kanske Arabella + Amelia). Blir alpklematisen för kraftig, så får jag leda upp den i stället. a0a.gif
lisa_klump
Jag var på ett plantage igår och pratade klematis. De helbladiga som de hade där var sådana att de växte uppåt på ganska kraftiga stammar och hjälpte man inte de med nåt slags stöd, eller genom att binda upp de, skulle grenarna brytas av fick jag reda på. Jag vet inte vad det var för sort de hade, men fråga innan du handlar är mitt råd. Har du hittat nånstans att köpa en Arabella?
Eva 33c
Jag har några örtartade klematis, integrifolia (den helbladiga) och recta (styvklematis). Båda behöver något att luta sig mot. Jag tror ingen av dem skulle bli särskilt snygg som marktäckare. Rectan skulle nog kunna brytas av. Utan stöd lägger sig grenarna bara ner åt alla håll och ser ut som en "vissnad bukett" och blommorna kommer inte alls till sin rätt, de är finast när de får hänga. Den slingrar sig ju inte heller på något sätt efter marken utan alla grenar har en viss längd och utan stöd så ligger de bara platt mot backen.
Bäst som marktäckare bland buskar vore nog en slingrande klematis som inte växer så starkt och som blommar på årsskotten så man kan klippa ner den varje vår, för buskarnas skull. Om det inte är för tätt mellan buskarna så kommer den ju att krypa efter marken tills den når en buske. Men klematis försöker växa så högt den kan och sedan blomma, så finns det buskar kommer den att klättra upp innan den blommar. Tror jag i alla fall.
oliv
Det går ju att testa och se hur det blir. Inga garantier, men det kanske lyckas.
Jag hittade i alla fall detta när jag googlade "clematis Arabella":

krypande klematis Arabella

Lisa: jag har beställt växtlistan från Cedergrens (Cedergrens), förmodligen går det att beställa från dem (de brukar ha stort sortiment), Arabella är dessutom inte så ovanlig tror jag.
Eva 33c
Arabella är just en svagväxande klematis som blommar på årsskotten och klipps ner varje år. Det är en hybrid med integrifolia, men den blir ca 1.5-2 m hög/lång och har helt andra sorts blommor än arten C. integrifolia. Men jag tror fortfarande att det är svårt att få den att bete sig som marktäckare om det finns buskar i närheten (på bilden i länken finns inga buskar) att klättra på.
Mer info om Arabella
Men den verkar jättefin och tycker absolut att man ska prova sina idéer, ibland blir det över förväntan och trotsar alla förutsägelser, och ibland inte... smile.gif
oliv
Jag lovar att rapportera när jag har testat! sweatingbullets.gif

Men det tar ju tid tills man ser resultaten...tidigast nästa år. Men det ska bli spännande! naughty.gif
oliv
Det här var ju en gammal tråd, där jag lovade att återrapportera.

Jag har precis planterat klemtis Arabella på nytt (hittade på Hornbach), därför att den "försvann" vid byggarbeten runt huset... Lite surt, att börja om, men trägen vinner... Så kontentan är att jag fortfarande inte kan visa resultatet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon