Hasse_h
Har köpt lite vinbärsbuskar, bl.a. två st Johkeer van teets som är inköpta på två olika ställen och var helt olika beskurna från början. Vad tror ni, vilken buske har bäst förutsättningar?

Busken på den vänstra bilden är inköpt på en av våra större trädgårdsvaruhus, ca 80 cm höga grenar, rätt så glesa nertill.

Busken på den högra bilden är inköpt på en liten handelsträdgård, och betydligt hårdare beskuren, bara ca 30 cm hög. Tyvärr tog stormen inatt några kvistar på denna.

Vad tycker ni, ska jag beskära den höga busken eller bara låta dem vara?
Aqvakul
Röda vinbär, alltså...

Jag föredrar definitivt utseendet på den högra plantan, med beaktande av att den blivit lite vingklippt.

När det gäller den vänstra plantan så hade jag låtit den vara i år, men skurit ner den till ca 30 cm nästa vår, innan den börjar grönska. Därefter gäller måttlig utgallring av äldre grenar från basen.
barr
Jag passar på att låna tråden lite, om det är okey för TS.

Det är så att jag har en vinbärsbuska på balkongen, och nu har allt börjat växa som bara attan. Förra året var den relativt nyplanerad och ämnade bara växa någon dm, nu har de nya skotten snart kommit upp i en meter och jag har insett att jag omöjligen kan ha kvar vinbärsförsöket på balkongen om jag ska ha någon form av harmoni, om jag inte håller den ordentligt nerklippt.

Egentligen skulle jag nästan behöva göra bonzai av den smile.gif

Vad händer om jag klipper ner allt kort-kort nu? Förstör jag både det här och nästa år för den, eller kommer den att hinna skjuta nya skott innan sommaren är slut?

Aqvakul
Barr:

Den blir knappast så mycket högre. Avråder bestämt från att beskära, föreslår att du hellre skänker plantan till någon som uppskattar den som den är ....
barr
Jo, jag har funderat på att plantera ut den i närområdet någonstans, men å andra sidan så känns det lamt att ge upp. Och så vet jag inte vad jag skulle ersätta den med.

Vad skulle hända om jag klipper ner den nu?
Hasse_h
Tackar, som jag tänkte då, jag rör inget i år och klipper ner de långa grenarna till våren.

CITAT (Aqvakul @ 27-05-2009, 21:18) *
Röda vinbär, alltså...

Jag föredrar definitivt utseendet på den högra plantan, med beaktande av att den blivit lite vingklippt.

När det gäller den vänstra plantan så hade jag låtit den vara i år, men skurit ner den till ca 30 cm nästa vår, innan den börjar grönska. Därefter gäller måttlig utgallring av äldre grenar från basen.

Aqvakul
CITAT (barr @ 27-05-2009, 22:31) *
Jo, jag har funderat på att plantera ut den i närområdet någonstans, men å andra sidan så känns det lamt att ge upp. Och så vet jag inte vad jag skulle ersätta den med.

Vad skulle hända om jag klipper ner den nu?

Den kommer att använda sina sista krafter till att försöka bli lika hög igen....
barr
Hmm... Ok, visst är det så att bären kommer på gamla grenar? Dvs. att om jag klipper ner den till nästa vår, så kan det komma bär först året därpå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon