Martin_Blomberg
Jag köpte jordgubbar på plantagen (15 styck) och planterade i en blomlåda på balkongen. Det var olika sorter och några smultron. Nu efter 2 veckors tid har 3 stycken plötsligt vissnat hän. De andra blommar och växer.

Är det vanligt att jordgubbar dör efter köp?
Det är inga yttre tecken på ngn sjukdom på växterna.

Vad kan jag ha gjort för fel? Är det för trångt med 15 jordgubb/smultron i en blomlåda?
noora
Hur stora blomlådor har du? 15 st låter mycket för en blomlåda, men man vet ju inte hur stort monster till låda du har smile.gif Jag satte 15 jordgubbsplantor i en "pallkrage" (egentligen en sexkantig sandlåda med en diameter på över 1 meter) och den såg väldigt full ut när plantorna vuxit till sig lite.

Jag vet tyvärr inte vad som kan ha tagit kål på dina plantor. Du såg ingen röta eller mögel kring roten av plantan? Ingen ohyra? Hur ofta vattnade du plantorna? Är blomlådan dränerad?
Martin_Blomberg
Blomlådan är ca 75x20cm. Ingen synlig röta eller andra tecken på sjukdomar. Blomlådan är av den självvattnande typen med hål så att överskottsvattnet rinner ut. Plantorna har inte hunnit växa till sig så mycket att de växer in i varandra än (de var rätt små när jag köpte dem på plantagen).

Är det ngn ide att försöka reklamera jordgubbsplantorna på plantagen?
millahonti
Jag har 16 jordgubbsplantor på en yta av ca 5x1 meter då får de ordentligt med utrymme. Det låter trångt i din låda tycker jag, men de borde inte bara ge upp för det. De kanske inte växer till sig så mycket, men de borde inte dö. Jag hade satsat på max 3 plantor på den ytan om man vill ha kraftiga fina.
hallonrosa
Jag brukar nog ha ungefär 5 plantor i blomlåda av den storleken. Kanske kan du kontakta plantagen och höra vad dom tror det kan bero på?
Bassam

Tack för frågan

Självvattnande passar inte små plantor .

H: Bassam
Martin_Blomberg
Jag tänkte nog som så att det bruka ju få plats med en hel del jordgubbsplantor i sådana där jordgubbkrukor som ser ut som amforor med hål på sidorna : http://www.doggod.se/dggdwrdprss/wp-conten..._0153-small.jpg

Men de flesta här verkar luta åt att det är för trångt. Då kanske växterna helt enkelt har konkurrerat ut varandra? Typ att de svagaste plantorna konkurrerades ut av de starkare. Kan det vara så eller förekommer sådant endast i djurriket?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon