morca
Jag har nyligen flyttat in i ett hus med tillhörande trädgård och nu har jag hittat några rosbuskar i en rabatt. Trädgården har inte varit ompysslad på några år, men det växer en del spännande saker här och var. smile.gif Dessa små stackars rosbuskar samsas med andra frodiga prydnadsväxter som Flox, Studentnejlika, Stormhatt.

Men jag kan inget om rosor, så jag vet inte hur de mår och vad de behöver. Kan man få några råd? Först trodde jag det inte var så mycket kvar med dem, mycket vissna kvistar som blivit avknipsade någon gång i tiden, men nu i slutet av maj har nya små blad börjat titta upp vid roten. Vad kan jag göra för att hjälpa de små stackarna? confused.gif

Ska jag gödsla? Ska jag ta bort gamla kvistar eller är det liv i dem med? Hur mycket vatten vill de ha? dunno.gif

stackars ros 1+2:
[attachment=35465:stackars_ros_1_2.jpg]

stackars ros 3:
[attachment=35466:stackars_ros_3.jpg]

De står ganska skyddat men har inte sol hela dagen, bara på morgonen och förmiddagen och skuggas då lite av träd... Jag tror jorden är ganska lerig, och de har som sagt inte skötts på några år.

Tacksam för tips! rolleyes.gif
/Karin
FridaViva
Hej Karin!

Enligt min erfarenhet kan man "rädda" rosor från de mest bistra erferenheter!!! ROSOR ÄR FAKTISKT INGEN VÄXT SOM BEHÖVS DALTAS MED, vilket man ofta fär intycket av!!! Väldränerat men fuktigt, god och mullig jord, gärna kalkhaltig, med grundgödsling tidigt på våren och en eventuell extra giva innan midsommar. Jag har nyligen själv "räddat" några sorter från en bekant som jag inte ens vet vad det är. De stod i ett extremt sandigt och vindpinat läge, fullständigt bortglömda, men kommer nu fint i rabatten. Beskärningen varierar ju efter om du har en rabatt- busk- eller klätterros, och en del av dessa kan ju användas som nägot av de andra;).

Kram///FRIDA
Kajsa
Klipp bort torra, skadade mörka grenar och pigga gröna kan du låta vara. I sommar kan du fota rosen om du inte vet vilken sort du har, så kanske någon här känner igen rosen. Lägg på kogödsel (finns i 50 l påsar ) så blir det fart på rosen i sommar.
morca
Tacj FridaViva & Kajsa! Ok, så jag "snyggar till" dem lite och lägger på ett lass med kogödsel nu på försommarn så får vi se om de tar sig. Om det blir blommor så kommer jag definitivt behöva hjälp med identifieringen wink.gif
morca
Rosorna verkade gilla gödningen skarpt! Nu har de haft söta små blommor ett tag. Kul!! Det är två olika sorter, kan någon hjälpa mig med identifieringen?? confused.gif

Här är en bild på den röda, en typisk riktigt röd Ros flirting.gif :

[attachment=41731:Typisk_Ros_1.JPG]

Och här en bild på den rosa, man ser ju inte riktigt skalan på bilden, men dessa är ca 4 cm i diameter och sitter liksom i små klasar. Jättesöta!

[attachment=41732:Typisk_Ros_2.JPG]

Ingen av dem doftar vad jag har märkt.
Vad är det för slags rosor? Den rosa har ganska veka stammar och kanske behöver lite stöd? Trivs den bättre mot en vägg? Vill de ha mycket sol? Nu står de ganska underträngt bland andra blommor i rabatten...

Tacksam för svar!
Kajsa
Om du bor i zon 4 så är det nog lite tuffare rabatt rosor du har, jag bara gissar att den röda kan vara Nina Weibull som inte doftar mycket och den rosa The Fairy som är doftlös, den får klasar av blommor.

Nina Weibull kan du hitta bilder av i mitt album/Floribunda rosor
The Fairy i album/Polyantha rosor

Andra röda zon 5 rabattrosor du kan leta på är Allotria, Alain, Europeana
morca
Tack Kajsa!
Ja det stämmer att det är tåliga typer i rabatten.

Jag har tittat i ditt album och på dina bilder på The Fairy är rosorna precis så rosa som de är i verkligheten (på min bild ser den lite blekare ut än den egentligen är). Den är jag jätteförtjust i, kul att få veta vad den heter, nu kan jag skaffa fler!

Den röda Nina Weibull (mer mörkröd hos mig än på din bild) har inte slagit ut som på dina bilder, om den inte hinner det under säsongen (det blir väl frost här närsomhelst) står den kanske i fel läge? Den står som sagt lite undanträngt, bland högre prydnadsblommor. Det var flera år sedan desa rabatter pysslades om. Skulle den komma igång tidigare i ett mer soligt skyddat läge?

Ditt album gav verkligen inspiration. Får jag sno din idé att kombinera The Fairy med lavendel?? smile.gif
Kajsa
Soliga lägen ca 5-6 timmar är alltid bäst för rosor men jag tycker inte du ska gräva upp rosorna, dom kan ha vuxit där länge det kan bli svårt. Ge dom kogödsel varje vår så har du gjort vad du kan. Så kan du sätta nya i soligare lägen i trädgården.
The Fairy är en jättebra, tålig ros, här kan vara kalla besvärliga vintrar men dom hänger med år ut och år in. Jag har en massa ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon