Har fått en Klematis Summer Snow i dag och jag undrar om den ska klippas och i så fall vilken tid på året?Den som jag fick den av sa att den inte behöver klippas ner bara knipsa av dom yttersta topparna lite då och då,nu är jag lite undrande hur jag ska göra????
Finn Klematis
28-05-2009, 07:00
CITAT (Vippan @ 27-05-2009, 21:43)

Har fått en Klematis Summer Snow i dag och jag undrar om den ska klippas och i så fall vilken tid på året?Den som jag fick den av sa att den inte behöver klippas ner bara knipsa av dom yttersta topparna lite då och då,nu är jag lite undrande hur jag ska göra????
Hej!
Vet Du om det är Paul Farges eller Vitalba. Paul Farges klppgrupp 3. Skall klippas.
Klipper man helt ner en Vitalba, kan det ta två år tills den blommar.
Handelsnamn är av ondo.
Mvh.
Finn
Summer Snow
28-05-2009, 12:48
Jag hänger på den här tråden. Ska köpa en Summer Snow. Har haft en för många år sedan när jag bodde på en annan plats, men tänkte aldrig på dess "riktiga" namn... Nu undrar jag; rekommenderar du Paul Farges till mig som bor i zon 5?
Finn Klematis
28-05-2009, 14:42
CITAT (Summer Snow @ 28-05-2009, 13:48)

Jag hänger på den här tråden. Ska köpa en Summer Snow. Har haft en för många år sedan när jag bodde på en annan plats, men tänkte aldrig på dess "riktiga" namn... Nu undrar jag; rekommenderar du Paul Farges till mig som bor i zon 5?
Hej!
JA!
Mvh.
Finn
Hej Finn!
Det är en Paul Farges, då ska jag alltså klippa ner den, vad menar du med klippgrupp3?
Ska passa på att fråga om en klematis Piilu som jag planterade förra våren, nu i April klippte jag bort allt trodde jag hade tagit död på den, men nu har det kommit nya skott, tror du den kommer att blomma i år och hur och när ska den klippas ner,många frågor men är lite nyförälskad i det här med Klematis.
Finn Klematis
28-05-2009, 16:18
Hej Vippan!
Klippgrupp 3. Klematis som blommar på årsved. Skall klippas, sent på hösten
eller tidigt på våren, 15-20 Cm. över marken.
Piilu. Klippgrupp 2. blommar både på flerårsved och årsved. Om den inte fryser
ner får man dubbla blommor på flerårsved,sedan får man enkla blommor från
årsved.
Mvh.
Finn
CITAT (Finn Klematis @ 28-05-2009, 17:18)

Hej Vippan!
Klippgrupp 3. Klematis som blommar på årsved. Skall klippas, sent på hösten
eller tidigt på våren, 15-20 Cm. över marken.
Piilu. Klippgrupp 2. blommar både på flerårsved och årsved. Om den inte fryser
ner får man dubbla blommor på flerårsved,sedan får man enkla blommor från
årsved.
Mvh.
Finn
Tack så jättemycket för svar på mina frågor, nu vet jag hur jag ska sköta om dom på bästa sätt.
Mvh Vippan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.