CITAT (Alma Mater @ 27-05-2009, 21:57)

Tack noora men jag var mer intresserad av de exakta uppgifterna om gradantal och klockslag. Visserligen kan ingen vara säker men jag vet att det finns brytpunkter att gå efter.
Tack ändå

kl 22.09.03 vid grad +5,05 blir det frost under natten. nee skojar.
nej ingen vet exakt om det blir frost eller när det blir frost. det kan ju faktiskt bli -20c i juni i Malmö även om det inte hänt så kan det hända ingen vet.
där jag bor NU kan sista frostnatt vara i april-maj men också kan det blir frost in i juni nåt år. det du kan kolla efter att är det klart och under +5c när du går och lägger dig så kan det blir nattfrost är det under våren blir det nästan alltid frost under natten om det är klart och under +5c. blåser det dessutom från norr eller öst så kan det blir frost.
en annan sak är om det under våren-försommaren är veckor med högtryck så kan det vara risk för frost under nätterna.
under våren så kommer frosten oftast under förnatten och ger sig när solen kommer upp och det är kallast vid 4-6tiden. under sommaren är det oftast frostfritt fram till 4-6 då det kan bli frost men dock kortvarit och/eller bara markfrost.
sedan kan de ju vara bra att kolla SMHI varje dag. dom brukar ha koll.
jag själv har stenkoll på SMHI och väderläget vid läggdags och skyddar eller tar in på kvällen och ut på dagen. och jag brukar klara växterna.
sedan finns det inte exakta visare att gå efter. jag vet flera tillfällen då det varit stjärnklart och +1c på kvällen och jag har då nollställt termometern men sedan på morgonen vid 5-6tiden har det ändå varit flera plussgrader och frostfritt.
en annan gång har det regnet och varit +10c på kvällen, men ändå blivit frost under natten.