Full version: Nattfrost
Alma Mater
Hej

Är det någon som vet hur man "vet" om det blir nattfrost?

För några år sedan hörde jag något om att:
Är det si och så många grader vid klockan ... på kvällen så blir det nattfrost.
Vet att jag då brukade kolla termometern vid en viss tidpunkt och ta in mina ömtåliga växter om det var under en viss grad. Kommer doch inte ihåg vad som gällde.

Tackar på förhand
/
Alma
noora
Jag kollar på vädret och på kalendern. Vid klart väder finns det risk för nattfrost fram till 6/6 ungefär smile.gif Vi har nyligen skaffat en väderstation, så snart har jag kanske bättre statistik.
Alma Mater
Tack noora men jag var mer intresserad av de exakta uppgifterna om gradantal och klockslag. Visserligen kan ingen vara säker men jag vet att det finns brytpunkter att gå efter.

Tack ändå smile.gif
Alma Mater
Men noora, det vore kul att höra om vad du kommer fram till med din väderstation. Lite statistik kanske kan lysa upp okunskapen fönster? g.gif
CillaM
Det behöver inte vara svårare än vad noora skrev. Kollar du kalendern så ser du att 6/6 sammanfaller med fullmånen, nästan, den 7/6 är det fullmåne. Och när det är fullmåne brukar det vara klar himmel och när det är klar himmel så brukar det bli frost.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Alma Mater @ 27-05-2009, 21:57) *
Tack noora men jag var mer intresserad av de exakta uppgifterna om gradantal och klockslag. Visserligen kan ingen vara säker men jag vet att det finns brytpunkter att gå efter.

Tack ändå smile.gif

kl 22.09.03 vid grad +5,05 blir det frost under natten. nee skojar.

nej ingen vet exakt om det blir frost eller när det blir frost. det kan ju faktiskt bli -20c i juni i Malmö även om det inte hänt så kan det hända ingen vet.

där jag bor NU kan sista frostnatt vara i april-maj men också kan det blir frost in i juni nåt år. det du kan kolla efter att är det klart och under +5c när du går och lägger dig så kan det blir nattfrost är det under våren blir det nästan alltid frost under natten om det är klart och under +5c. blåser det dessutom från norr eller öst så kan det blir frost.

en annan sak är om det under våren-försommaren är veckor med högtryck så kan det vara risk för frost under nätterna.

under våren så kommer frosten oftast under förnatten och ger sig när solen kommer upp och det är kallast vid 4-6tiden. under sommaren är det oftast frostfritt fram till 4-6 då det kan bli frost men dock kortvarit och/eller bara markfrost.

sedan kan de ju vara bra att kolla SMHI varje dag. dom brukar ha koll.

jag själv har stenkoll på SMHI och väderläget vid läggdags och skyddar eller tar in på kvällen och ut på dagen. och jag brukar klara växterna.

sedan finns det inte exakta visare att gå efter. jag vet flera tillfällen då det varit stjärnklart och +1c på kvällen och jag har då nollställt termometern men sedan på morgonen vid 5-6tiden har det ändå varit flera plussgrader och frostfritt.

en annan gång har det regnet och varit +10c på kvällen, men ändå blivit frost under natten.

AnneMysan
Tycker dom brukar varna på nyheterna/vädret, när det nalkas nattfrost.
Men frost är ju en sak och vissa växter bör nog skyddas eller tas in även
om det bara är 1-3 +grader.
Annars är det ju järnnätterna man kommer ihåg. Men tror dom flyttat lite på sig.
Dock finns risken ända till 6-7 juni, som redan sagts.
Azur
Tips 1: Gå till WolframAlpha och skriv in "forecast" plus ditt ortsnamn. Här är för Täby, där jag bor.

Tips 2: SMHI's prognos visar timme för timme även nattetid.

Tips 3: Om du kör Firefox kan du installera tillägget ForecastFox, som använder vädersiten AccuWeather för att i statusraden på Firefox visa väderprognos för ditt område.
Alma Mater
Tack alla snälla och engagerade för förslag och idéer!
Min tanke var som sagt att få en hint om det jag hört förut, alltså att en viss grad vid en viss tid brukar ge nattfrost smile.gif

Jag har flyttat från Södertörn till Dalarna nyss (december) och känner inte till väderförhållandena här eller om tempen sjunker snabbare här men tror det finns någon "allmän regel" (var man än bor) även om det ändå alltid är osäkert.

Gunilla T
Jag tycker det låter som en skröna - vid klart väder ökar värmeutstrålningen från jorden och mulnar det på så minskar utstrålningen och temperaturen stiger.
Egorina
Detdär har jag också hört, men kommer inte ihåg. Men fråga någon äldre bonde dom brukar veta och hålla reda på sånt där.
Åsa E
Jag har aldrig hört att det skulle finnas någon tumregel som gäller för hela Sverige, men här är en metod som har stämt hyfsat för mig i Gbg-trakten:

Titta på termometern så sent som möjligt, det måste ha gått en tid sedan solnedgången.
Är det klart väder så sjunker temperaturen ungefär med en grad per timme, fram till en timme efter soluppgången. Är det mulet förändras inte temperaturen nämnvärt.

Ett exempel: Kl 23.00 är det 7 grader. Solen går upp kl 6.00, det är 7 timmar dit. Temperaturen kan då sjunka med 8 grader fram till kl 7.00, då det börjar bli varmare igen. Risk för frost alltså.

Används på egen risk! innocent.gif
Alma Mater
Tack Åsa! Det var något i den stilen jag sökte! bravo.gif

thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gunilla T @ 28-05-2009, 09:38) *
Jag tycker det låter som en skröna - vid klart väder ökar värmeutstrålningen från jorden och mulnar det på så minskar utstrålningen och temperaturen stiger.

vad va skrönan?
anne-li i olofstorp
min pappa sa alltid, att är det +4 grader klockan 22 är det risk för frost under natten,
sen beror ju allting på moln, vind osv. Men jag har testat och tror nog att det stämmer,
C:a 4 grader kl 22, då är det RISK för nattfrost!
noora
Jag kollade på vårt väderdata för april månad i år. Den lägsta temperaturen på natten uppmättes kring 4-5 på morgonen. Från kl 22 på kvällen sjönk temperaturen som mest med 6-8 grader.

Detta stödjer tumregeln att temperaturen sjunker med c:a en grad per timme under natten. Temperaturkurvan är däremot inte rak, så om man tittar på termometern vid fel tidpunkt kan man bli lurad.

Termometern som jag kollade på datat för hänger på altanen i en speciell "holk" som ska hindra den från att bli lurad av direkt sol, vind osv utan att för den skull agera "växthus". Den sitter ett par meter från huset och c:a 2,5 meter ovanför markhöjd, så det kan ju vara andra temperaturer i andra delar av trädgården. Vi bor ett par mil söder om Stockholm.
Alma Mater
Tack noora och anne-li och alla andra! Nu känner jag mig rätt säker på hur man kan försäkra sig på mesta möjliga sätt. Har satt Indiankrasse som insynsskydd för grannarna (skulle vara det mest snabbbväxande av slingerväxter) och de är ju extremt frostkänsliga!

Är sugen på en sån väderstation som du har noora!

Än en gång TACK!
Ywonne
Det här med frost kan vara knivigt...
Jag har haft mina Pelargoner och andra växter ute sedan slutet av april,de har vuxit lite långstamt, men inget har blivit förstört av nattfrost.
En väninna som bor någon kilometer från mig i ett villaområde, har fått en del av sina dahlior "förstörda", så under våren är det väldigt lokalt hur frosten slår.

Anders zon 1
CITAT (CillaM @ 27-05-2009, 22:23) *
Det behöver inte vara svårare än vad noora skrev. Kollar du kalendern så ser du att 6/6 sammanfaller med fullmånen, nästan, den 7/6 är det fullmåne. Och när det är fullmåne brukar det vara klar himmel och när det är klar himmel så brukar det bli frost.

Nattfrost har inget med fullmånen att göra, och det är inte oftare klart väder när det är fullmåne än annars. Dessutom är det ju så att fullmånen inträffar olika datum olika år (7/6 i år men något annat datum nästa år). Fast det är nog lätt att koppla ihop månen med frost eftersom det ju blir frost när det är klart på natten och är det klart väder så ser man naturligtvis också månen.

Tyvärr går det inte att ge några 100 % säkra råd om tecken på att det kommer att bli nattfrost. Det kan vara mycket stor skillnad på risken för nattfrost mellan platser som ligger helt nära varandra, vilket innebär att en "regel" som tycks fungera på en plats kan vara helt värdelös på en annan. Öppna, vindskyddade platser som ligger lågt i terrängen tenderar att ha mycket mer nattfrost än högre belägna platser i omgivningen beroende på att kalluften är tyngre och tenderar att "rinna" nedåt och ansamlas i lägre terräng. Många andra faktorer påverkar också risken för frost. Bor man t ex nära en större sjö eller havet så minskar risken för frost påtagligt om vinden ligger på från vattnet (fast det är ju ingen garanti för att det kommer att fortsätta blåsa från vattnet hela natten). Inne i en större stad minskar risken också påtagligt för nattfrost.

Tipsen från Åsa och Noor tror jag är ganska bra, men det är inte helt säkert att det funkar hos dig. Det man kan säga generellt är att klara nätter med svag vind och en torr, kylig luftmassa (ofta N-NV vindriktning) ökar risken för nattfrost. Vindstilla, klart väder och snabbt sjunkande temperatur under 10 grader när solen gått ner kan vara ett tecken på att det är risk för frost om det fortsätter vara klart hela natten. För att vara någorlunda säker måste man dock lära sig hur situationen är på just den plats där man bor. En väderstation där man kan se temperaturkurvan under dygnet är ett jättebra hjälmedel att förstå klimatet i trädgården och med hjälp av kurvans lutning på kvällen kan det vara lättare att förutse risken för nattfrost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon