lokatten
Flera av mina tomater (Marmande och Moneymaker) som jag sådde för cirka 6 veckor sedan är över en halvmeter långa och har mycket stjälk. Jag planterade ut ngr på friland idag och satte dom djupt. Trots detta vajade dom i vinden och behövde stöd. Kan man kapa av en bit och ändå få frukt i sommar?
Limpan86
Att de vajar i vinden är inte så konstigt det gör nog alla tomater nästan oavsett vilken sort de är av. Tomater som växer upprätt måste alltid stöttas av något även busktomater. Ampeltomater ska dock inte ha något stöd då de växer nedåt.

Köp en bambupinne eller något.

Jag tror att de kommer att växa till sig men du ska inte kapa dem. Du kan få frukt till sommaren men det gäller då att de redan är kraftiga och det har jag svårt att se att de kan vara om de bara är 6 veckor. En kapad tomatplanta slutar växa på höjden och jag gissar att du vill ha dem längre än dina 50cm. Du kan säkert få någon tomatklase på dem men inte mycket.

Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
Båda dessa du har köpt är ett mellanting mellan busktomat och tomater man tjuvar (därför hittar man olika råd på nätet om de ska tjuvas eller ej) de brukar få längre och rangligare grenar och brukar behöva bindas upp + stöd, ingen av dem är en kompakt busktomatsort.
lokatten
tack för svar. Måste bara fråga Limpan86: Du skriver att du har svårt att se att de skulle ge särskilt mycket skörd i sommar- varför? Skulle jag har förodlat tidigare? Väntade med avsikt med att så eftersom jag ville att tomaterna skulle få tillräckligt med vårljus för att växa. Annars hade de väl varit ännu rangligare nu?

Åsa: Jag tror inte dessa ska tjuvas, köpte fröerna på Runåbergs och i deras odlingsråd står inget om tjuvning. Ser heller ingen sådana grenar som ska bort på plantorna.
Åsa, mälardalen zon 2
Som jag skrev är de ett MELLANTING mellan såna som tjuvas och såna som ej tjuvas, olika firmor har därför olika uppfattning om de ska tjuvas eller ej och man hittar olika råd. Sorter som är ett mellanting växer som ett mellanting mellan dessa olika typer= de är rangligare och ofta högre än vad man förväntar sig att en busktomat ska bli.

(+Moneymaker hittas i gruppen högväxande tomater på Runåbergs hemsida och högväxande tomater är ett namn på sorter som tjuvas, + Marmande blir högre än de där 70cm som Runåbergs skriver tycker jag räkna med 1m snarare.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon