ninni79
Jag har tänkt plantera örter i en av mina rabatter (syd/västläge, zon 2-3) och jag vill plantera perenner i samma rabatt. Det måste väl fungera att mixa örter och perenner?

Det jag behöver hjälp med är att komma på vilken mix det ska vara. Jag vill ha lavendel, timjan, gräslök och persilja så mycket vet jag. Gärna någon mer ört som är vinterhärdig och flerårig. Jag har också tänkt på Arenaria Montana som perenn och det finns ett par små rosenbuskar som ska få vara kvar, men mer vet jag inte. Har någon något tips? Det får inte bli typiska "mormorsväxter" som astrar och sådana blommor, jag vill gärna ha dem mer diskreta.

Tulipanaros
Läkemalva är fantastiskt vacker och passar med kryddväxter. Rudbeckia (röd solhatt) passar också bra. Akleja. Ja, det finns mycket, men det är några av mina favoriter. Isop är fin men den frösår sig något förfärligt. Myntan är också vacker, men den har förfärliga rotskott (plantera i hink)...
ninni79
Tackar tackar för förslagen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon