Ulla-Maija
27-05-2009, 21:28
Hej igen!
Vårt hus ligger på landet, omgivet av bokskog, åkrar och en ödetomt, inhängnad mot vildsvinsangrepp. På ödetomten växer det fullt med lupiner (väldigt vackert några veckor), nässlor, pepparrot (vilka j-a rötter) och allt annat roligt som jag inte vill ha in till mig. Jag skulle gärna vilja anlägga någon sorts plantering mot ödetomten men är rädd för allt ogräs. Ända sättet har hittills varit och hålla det kort med gräsklipparen. Trodde kanske ett tag att ogräset skulle tröttna att slingra sig till oss. Vill inte gå in och spruta med gifter heller. Nu till frågan - kan jag anlägga min plantering en gräsklipparbredd ifrån staketet så kan hålla ogräset lite i schack eller ska jag täcka planteringen (men vill gärna ha marktäckande och lökväxter) eller är det bara att plocka ogräset allt eftersom? Jag hoppas ni tycker att jag ska göra planteringen en bit ifrån!
Tack på förhand!
Ulla-Maija
Anlägg planteringen åtminstone 1 meter ifrån ödetomten. Använder du markduk så kan du plocka/rensa det eventulla ogräs som kommer allt eftersom men jag skulle vänta 1 eller 2 år med att plantera i detta.
ängsvädd
27-05-2009, 21:41
Du kanske skulle kunna ha en tät häck mot ödetomten så att inte ogräsfrön blåser in till dig och sedan anlägga det du vill en bit ifrån häcken? Funkar det?
sillamor
28-05-2009, 19:46
Går det att komma in på ödetomten med gräsklipparen kan du kanske klippa en remsa där.
Ulla-Maija
02-06-2009, 07:48
hej igen!
Tack för alla snälla svar! Tyvärr är de flesta växterna som växer på ödetomten sådana som förökar sig med rötter så jag tror inte att en häck är tillräcklig - nu är ödetomten fantastisk - det är ett hav av lupiner i alla dess färger så den är ganska vacker att se på. Jag tror att jag satsar på att ha planteringen en meter ifrån och försöker få maken till att klippa en remsa på andra sidan - får nog ta röjaren först.
Tack för hjälpen!
Ulla-Maija
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.