tantGröön
Hej,

Jag har hört att friterade zucchiniblommor ska vara smaskens. Mina zucchinis blommar för fullt, det är första gången jag odlar det. Om jag klipper av blommorna innebär det att jag får mindre skörd?

Mvh

Jonna
Tulipanaros
Nej, du får lika mycket skörd, eftersom du bara ska skörda hanblommorna, inte honblommorna (som har fruktämne bakom blomman). Du kan hjälpa till med pollineringen lite först: klipp av hanblomman, gosa lite med den hos honblomman och ta sedan hem den och fritera den!
sofiaq
Hallå där, kolonigrannen!

Plantan sätter så många blommor att det absolut inte skadar att ta några och fritera. bara du behåller ett par stycken som du låter utvecklas till frukt. Det kommer nya successivt, till ganska sent på säsongen, så du kommer att få mycket frukt ändå.
tantGröön
''
Nej, du får lika mycket skörd, eftersom du bara ska skörda hanblommorna, inte honblommorna (som har fruktämne bakom blomman). ''

hur ser jag skillnaden på han och honblomman?

@sofiaq - välkommen över på friterade zucciniblommor nån dag =)
Tulipanaros
Honblomman har som sagt ett fruktämne (början till en squash) bakom blomman. Hanblomman har bara ett skaft. Jag lägger med en bild, inte särskilt bra, men där syns tre hanblommor (en vissnad i förgrunden och två knoppigare bakom). Honblommorna hinner i princip svälla till frukter innan de vissnar -- en vissnande blomma syns till höger i bild, fortfarande fäst på en svällande squash.
tantGröön
Tack för beskrivning och foto.

Då ska jag äta blommor i helgen!
sofiaq
Jag kommer på söndag, hungrig som en varg giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon