Full version: Forma bokträd
FridaViva
Hej allihop!

Har sökt efter råd om beskärning av bok. Har ett vackert och fint förgrenat ungträd som jag skulle vilja behålla, men det växer nära tomtgränsen. Kan jag ha kvar det som "ridå" mot insyn, att komplettera ligusterhäcken under, och i sådana fall, är det någon som kan tipsa om hur jag bör beskära? Jag vill inte gå för hårt mot trädets naturliga växtsätt, därav frågan. Jättetacksam för svar!

Blåsiga hälsningar från Jönköping
KURT
Jag förstår inte varför du skall beskära det överhuvudtaget?
Bassam

TACK för frågan

BOK träd ska beskära under JAS period ( JULI - augusti [- SEPtember ), på grund att de kan blöda om de beskära på sen vinter. glöm inte kapar toppen till höjden som du tycker om.

H:Bassam
Aqvakul
CITAT (KURT @ 28-05-2009, 06:24) *
Jag förstår inte varför du skall beskära det överhuvudtaget?

Säger detsamma. Vill du ha ett lägre träd, så rekommenderar jag att du tar ner boken och sätter något annat.
HelenJ
CITAT (FridaViva @ 27-05-2009, 22:36) *
Hej allihop!

Har sökt efter råd om beskärning av bok. Har ett vackert och fint förgrenat ungträd som jag skulle vilja behålla, men det växer nära tomtgränsen. Kan jag ha kvar det som "ridå" mot insyn, att komplettera ligusterhäcken under, och i sådana fall, är det någon som kan tipsa om hur jag bör beskära? Jag vill inte gå för hårt mot trädets naturliga växtsätt, därav frågan. Jättetacksam för svar!

Blåsiga hälsningar från Jönköping

Man brukar inte beskära bok alls, och om du redan anser att det är vackert och fint förgrenat förstår jag inte varför du skulle vilja sätta sekatören i det. Det kommer inte att bli bättre!
Huggorm
Det går faktiskt rätt bra att beskära bok, om man gör det från början innan grenarna blivit väldigt grova. Bok funkar bra som häck, och jag har även sett en snygg "valvbåge" som formats över en grind in i en trädgård. Men just i detta fall håller jag med övriga, låt boken vara ifred, och särskilt om man vill låta den behålla sitt naturliga växtsätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon