diva&hero
Idag har jag,trots blåsten, planterat i krukor och rensat lite.
1.Pensépelargon, Engelsk pelargon, lobelia och Surfina.
2.Tvillingsporre,million bells och gladiolus (som inte kommit upp ännu).
3.Pensépelargon och lobelia.
4.Funkia.
5,6,7.Mitt trädgårdsland.. Har inte hunnit ta tag i det än. Det syns!! Massor med penseér eller liknande i hela landet! Rabarbern har jag skördat två gånger redan,tar aldrig slut..
tepa
Duktiga du, mysigt med mycket krukor ute !

Mvh Tepa
Chamomille
Va fint du har gjort. Jag gillar särskilt stubben, det ska jag tänka på när jag sågar ner ett äppelträd yes.gif
diva&hero
Nu har jag tagit tag i trädgårdslandet!!! Äntligen..
Har inte kommit iväg för att köpa matjord.. Men nu hade K-rauta kanonpris på säckar, 10 st 99 kr!!
Köpte 30! säckar.. Blandat hejvillt, planteringsjord, kogödsel och barkmull.
Hade även 30% på sommarblommor så jag köpte även 5 st rosor och 4 st Salvia.
Så idag har jag sått en massa frön och gjort i ordning en rabatt framför gäststugan, fick ner mina klätterrosor 'New Dawn' också som inhandlades på Plantagen för 29 kr!!
Det är kul när det blir billigt!
SysterJord
Åh, vad fint det ser ut i din trädgård!
Jag undrar vad de rosa blommorna heter som du har i ena kanten i trädgårdslandet. Jag har tiggt till mig av svärmor men hon minns inte vad de heter. De är så fina!

diva&hero
Vad kul att du tycker att det är fint! Jag jobbar hårt med att göra iordning min trädgård efter de gamla ägarna. De var gamla och orkade inte sköta den så mycket.
Men det är långt ifrån klart och dom stackars växterna får flytta titt som tätt för att jag har missbedömt bla storlek och färg.. Men det ska väl inte gå för lätt antar jag.
Kul är det iaf!!!

Nu till din fråga.. Babbelmaijan gick igång igen.. whistling.gif

Den rosa heter Alunrot eller Heuchera Sanguinea. Dom är jättesöta! Ska delas ca vart tredje år eftersom rötterna kryper ur jorden(läste det på nätet). Nu när jag har kollat på mina plantor så ser man faktiskt att det sitter skott som är nästan i luften. Blir att dela på dom sen.
Finns även en rödbladig nejlikrot, Heuchera Micrantha, med gräddvita eller rosa blommor. Dom är också jättefina. Dom brukar jag ha i höstplanteringar i krukor för den fina färgen på bladen.

Lycka till! smile.gif
SysterJord
Åh, tack! MEN vad roligt, jag har varit sugen på rödbladig alunrot tack vare vackra bladen, men visste inte hur blommorna ser ut och nu ser jag ju att bladen är exakt lika bara att de är gröna på dessa med de fina rosa blommorna! Tack för tipset om delning, det ska jag komma ihåg!

Och du, jag är i samma sits som du vad gäller trädgård, så du får gärna fortsätta inspirera med bild och text. ohmy.gif) Tidigare ägare till vårt hus har heller inte gjort något i trädgården så nu bedriver jag konstant krig mot kirskål och där jag hackat upp den blir det nya rabatter. biggrin.gif
diva&hero
Kirskål... usch det har jag med.. Jag gräver upp stora rötter titt som tätt, men min rabatt går ihop med grannens gräsmatta och där finns det kirskål längs med hela kanten. Dom kommer säkert ursprungligen ur min rabatt och det är väl typ omöjligt att få bort det ur gräsmattan.
Så bara jag får tid och lust så ska jag gräva ner en kant(ca 40 cm) längs med gräsmattan som kanske hindrar det lite iaf.
diva&hero
Har åtrigen planterat lite nytt.. Och i färgerna rosa blått och vitt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon