rutae
tror jag kanske gjort bort mig? har en "plätt" runt några rosenbuskar som det bara varit jord med maskrosor i.. no.gif det har inte sett bra ut och jag har velat täcka jorden, fick en ide att lägga ut flis( ej förmultnad dock) uppe på pressening, men det kanske är en jättedum ide´ ? (inte det snyggaste kanske heller.. whistling.gif ,har hört att typ täckbark inte ska ner i jorden för att det blir "gift" åt växterna ( iaf inte bra) så därför la jag det på presseningen , men någon som vet om detta är en superdum ide så jag istället gör klokt i att riva bort det , detta var ju inte heller färdigköpt täckbark utan flis, confused.gif
ängsvädd
Presenningen släpper väl inte igenom vatten? I så fall blir det stillastående vatten och det är inte bra för rötterna. En markduk verkar bättre att använda.
Gunilla T
Om du täckt marken med presenning runt dina buskar får de inget vatten så nej, inte så bra. Täckbark är inte giftigt men som allt annat som bryts ner åtgår kväve i nedbrytningsprocessen. Färsk flis gör på samma sätt när det bryts ner. Allt som förmultnar förbrukar kväve, det kan man om man vill kompensera med lite stallgödsel. Det bästa är naturligtvis om du rensar bort alla maskrosor - och sedan täcker jorden med flis eller täckbark. Det blir snyggt - annars gör som Mimmi säger, använd markduk.
rutae
CITAT (Gunilla T @ 28-05-2009, 09:48) *
Om du täckt marken med presenning runt dina buskar får de inget vatten så nej, inte så bra. Täckbark är inte giftigt men som allt annat som bryts ner åtgår kväve i nedbrytningsprocessen. Färsk flis gör på samma sätt när det bryts ner. Allt som förmultnar förbrukar kväve, det kan man om man vill kompensera med lite stallgödsel. Det bästa är naturligtvis om du rensar bort alla maskrosor - och sedan täcker jorden med flis eller täckbark. Det blir snyggt - annars gör som Mimmi säger, använd markduk.

jag tänkte på det med vatten så jag gjorde små hål i presenningen! , men min sambo var skeptisk, han trodde att det ev skulle börja mögla( veden som blir kvar ute brukar ju kunna göra det?) och eftersom flisen är färsk ska ju förmultningsprosessen kanske ha betydelse i fallet? har ju lämnat tomt runt buskarna, men det kanske blir för torrt iaf confused.gif , tänkte att i typ parkplanteringar körs det ju ofta med täckbark runt buskar mm...
ingrids
Jag kan tänka mig att risken för mögel är större om det samlas vatten under fliset, vilket ju är risken med presenningen även om det finns några hål i den.
rutae
CITAT (ingrids @ 28-05-2009, 23:09) *
Jag kan tänka mig att risken för mögel är större om det samlas vatten under fliset, vilket ju är risken med presenningen även om det finns några hål i den.

måste fråga igen, är ert råd att ta bort presenningen?? och att lämna flisen där iaf trots att den inte är förmultnad!?,förlåt att jag upprepar frågan blush.gif men känner mig så oviss i vad som gör största skadan??
kanske ska jag lämna mera öppet runt buskarna,hmm?? måste ut och inspektera igen unsure.gif
HelenJ
CITAT (rutae @ 29-05-2009, 17:40) *
måste fråga igen, är ert råd att ta bort presenningen?? och att lämna flisen där iaf trots att den inte är förmultnad!?,förlåt att jag upprepar frågan blush.gif men känner mig så oviss i vad som gör största skadan??
kanske ska jag lämna mera öppet runt buskarna,hmm?? måste ut och inspektera igen unsure.gif

Ta bort presenningen, köp en svart markduk i tyg (helt vattengenomsläpplig) anpassad för att ha just under flis/täckbark, och lägg sedan tillbaka flisen. Det är alltså presenningen som är ditt stora problem här, inte flisen. Ha gärna duk + flis nära buskarna. Det kommer att gå åt en del kväve när flisen bryts ner, så du kanske ska kompensera det genom att gödsla lite extra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon