mamamaggan
En del av mina rosor har farit mycket illa i vinter. Spelar ingen roll om de stått där i flera flera år eller bara ett par. Inte heller om de var stora och kraftiga förra året.

Följande har farit mycket illa

Belle Amour har vi haft i c:a 10 år , bara två grenar som klarat sig något sånär.

Reine Victoria har vi haft i 3 -4 år , kommer lite lite grönt längst ner på båda.

Diamond Border har vi haft i c:a 3 år , likadant som föregående.

Rosa Moyesii Geranium har vi haft c:a 5 - 6 år , har en gren som klarat sig.

Rosa Waardii Culta har vi haft i c:a 5 år , ser helt död ut.

Undrar så varför de farit så illa i vinter och vad jag kan göra för att det inte ska upprepas.

Cultan har hela tiden bara blivit ynkligare och ynkligare . Någon som har en själv och som kan ge tips om hur jag ska sköta den. Har beställt en ny och vill ju att den ska klara sig.

octachoron
Det har varit en tuff vinter för rosor, många som har dött för folk.
Ingen vet väl exakt varför men några anledningar kan vara:
Barfrost, dålig höst som saktade ner avmognaden osv
Det är väl bara att hoppas på vintrar med mera snö i framtiden:-)

Har du planterat rosorna med ockuleringsstället 10 cm under marken?
mamamaggan
Jodå vi har planterat efter konstens alla regler .

Känns som en tröst att det tydligen har varit en besvärlig vinter. Inte kul när en c:a 10 år gammal buskros dör nästan helt.

Har du något bra förslag på vad vi ska göra i höst för att de ska klara nästa vinter bättre?
Mejal
Hos mig har det varit likadant. Många gamla trotjänare har dött. Min fina New dawn på egen rot, mer än 10 år gammal har dött. På Cornelia syns inga livstecken, samma gäller Astrid Lindgren och Violacea. Robustan har 2 två grenar kvar, likadant Ghislaine de Feligonde och många fler. (barkfläckssjuka) Samtliga har varit väl etablerade och bott hos mig i mer än 4-5 år och i fjol var de fina.
Många är ynkliga med 1 dm små skott långt nere i ogräset. Dessutom blev det hård frost precis när många rosor satte igång, varpå en del inte verkar orka igång igen.
..men tålamod, det brukar ordna upp sig. Finns det bara liv i dem, så brukar de kunna repa sig, så nu i helgen skall jag försöka rensa upp runt alla, så att de små skotten kan få sol, vatten och värme.

Cultan uppför sig exakt som din, har bara blivit sämre och sämre. Nu är det en ynklig liten pinne kvar. Den är 4-5 år.
Kajsa
Ja det var något alldeles galet i vinter, här hade vi en massa snö som låg i två månader som än frös och än tinade, det tog nog knäcken på mycket samt satte fart på barkfläcksjukan som härjat hej vilt hos mig. Här har väl mest rabattrosor furit illa men även en del andra moderna buskrosor, samt att många rosor dött. Jag går ännu och väntar på några som jag hoppas ska visa liv, men nej.
Så det är bara gräva upp och plantera nytt och tänka ut lite tuffare sorter som står pall för knepiga vintrar.
mamamaggan
Tänk att det kan vara så skönt att höra att det är fler som har samma problem !!!

Jo då , vi tar vara på det som går och så får vi plantera nytt på en del ställen. T ex så kommer vi att byta ut Reine Victoria mot något tåligare på just den platsen och det lilla som kommer i de gamla plantorna flyttas till ett mer skyddat ställe.

Funderar även på att flytta Diamond Borden och sätta något annat där , ska ju till Flora Linnea nästa vecka när vi är på semester i Skåne så då kan jag säkert hitta något nytt. flirting.gif Ska också passa på att höra mig för om Cultan , ska köpa en ny hos dem , så att jag sköter den rätt.
Christina i Taxinge~
Usch ja......den senaste vintern var inte nådig med rosorna!
Här är många döingar! Och många som frusit ner hårt, men då finns det ju iaf hopp, när de bara frusit!

Ewa smålänska höglandet
Inte ens tuffa Kanadarosor har inte klarat sig hos mig, man blir så "trött". Vet inte till slut vad man skall köpa
mamamaggan
Ewa , en ros som verkar klara allt är klängrosen Helena hybrida men man ju inte ha den överallt . giggle.gif

Den , som vi måste försöka klippa ner några meter , växer så det knakar . Är nu , på tredje sommaren , c:a 5 meter hög . Den sticker upp över taket på sommarstugan.
Stiffe
Här har inte så mycket frusit faktiskt, men det är barkfläcksjukan som har slagit till med förödande resultat. Många döda grenar.

Appropå Moyesii och Culta: själv har jag inte Culta, men jag inbillar mig att den nog gillar samma förutsättningar som Moyesii? Hur som helst så har jag två Moyesii som är sisådär 6-7 år. De har aldrig trivts och tagit sig, utan mest frusit ner varje år, (el är det i själva verket barkfläcksjukan?). Nu har jag kommit fram till att de står för blött. Tror de vill stå väldigt torrt och väldränerat och soligt.

/S
Alexander-VG-zon3
även i trädgården i skåne zon 1-2 har gamla väl etablerade zon 3-5rosor frusit ner helt. så här ser läget ut just nu.

Peace, Erotika, Chicago Peace, Nostalgie, The Fairy - har fått mycket angrepp av barkfläcksjukan och även frusit en hel del.

Climbing Schneewittchen, Golden showers och Lavender cover- har frusit ner helt och hållet, varit frisk och tålig innan. hela 3m ros frös ner i vinter. dock kommer det nya rötter längst nere strax under jordytan.

American Pillar - har inte frusit alls

lika så Apotekrosorna och mossrosorna och vresrosorna har klarat sig utan skador verken frusit eller får sjukdomar.

och en del jag glömt namnen på, och med dom varierande resultat.

dock rosorna från Rosenlust har klarat sig bra närmast väggen på södersidan, men där blir ju ockås sällan under -15c -10c.

Rosorna här i zon 3/4 har övervintrat ute i krukor och inga skador alls.

Mandarin, The fariy red och nya för i år Sommerwind, The fariy White, och någon Cover ros.
Erika i Sandviken
Det som är så konstigt är att vissa zon5 rosor frusit ner till skoskaften och vissa zon2-3or klarat sig.
Likaså läser jag här att Cl.Schneewittchen har frusit ner i Skåne och hos mig i zon4 frös just den inte alls.Den är redan en bit över två meter och mkt frodig.

Bee
Missförstå mig rätt - men det här var en trösterik tråd! Jag har inte så många rosor men vintern har gått hårt åt alla utom de två kanadensarna. Igår sprack första knoppen ut på Jac Lameau!

Båda Mary Rose har gått hädan
Winchester Cathedral ser risig ut. Nu börjar ännu en gren att torka ihop.
Officinalis och systern Rosa Mundi ser risiga ut men dom växer. Bladen ser trista ut men dom lever. Ingen barkfläck på dom.
Iceberg har klarat sig galant, likaså Ghislaine de Feligonde (hon står i en annan rabatt)
Rhapsody in Blue kom sig fint i början av säsongen men ser lite lessen ut nu.
Barkfläcksjukan verkar inte ha gått över!
Stiffe
Nej, barkfläcksjukan går inte över. Alla grenar som är attackerade kan gå hädan förr el senare. Har de klarat sig till midsommar, så brukar det dock klara sig. Problemet är väl att alla attackerade grenar som överlever, (och inte är borttagna), förmodligen sprider eländet vidare till nästa säsong.

Problemet är väl bara det att om man ska ta bort alla skadade grenar så skulle man i det närmaste behöva kapa alla rosorna jämns med fotknölarna, och det varken kan el vill man göra.

/S
Kajsa
Jo, jag har kapat en massa rosor ända ner till marken, det finns ändå ingen återvändo, svampen torkar ut grenen till sist ändå. Ska ha noga koll i sommar om barkfläcksjukan kommer igen på dessa.
Stiffe
Men det är väl långt ifrån alla rosor som klarar en total nerklippning? Trodde i princip bara att det var vresrosorna.
/S
Alexander-VG-zon3
lämnar man bara kvar tillväxt punkter så klarar alla rosor att man klipper ner dom till marknivå. klipper man av alla tillväxt punkter så dör den ju.

sedan spelar väl klimatet in hur fin den blir den sommaren efter nedklippning.

CITAT (Erika i Sandviken @ 29-05-2009, 06:09) *
Det som är så konstigt är att vissa zon5 rosor frusit ner till skoskaften och vissa zon2-3or klarat sig.
Likaså läser jag här att Cl.Schneewittchen har frusit ner i Skåne och hos mig i zon4 frös just den inte alls.Den är redan en bit över två meter och mkt frodig.

visst är det konstigt, har tyckt att denna ros innan hos mig har varit frisk och blivit stor och väl etablerad. och har varit med länge i trädgården och klarat kallare vintrar innan utan skador. och hade en höjd på ca 3m.
Anders zon 1
Här i zon 1 har inget fryst ner. Bara lite torra grentoppar här och var. Mycket barkfläcksjuka dock, särskilt på rabattrosorna. Just inga torra grenar än dock men det kommer säkert. Positivt är dock att det nästan inte är några bladlöss alls i år (hittills). Kanske beror det på att det verkar vara ovanligt mycket nyckepigor i år?

I trådgården i zon 4 (Bergslagen) har alla rosor också klarat sig. En del har frusit ner dock. Massor av barkfläcksjuka på främst The Fairy och Cuthbert Grant. En del även på Awakening och New Dawn.
Friesia - helt nerfrusen men kommer igen med massor av skott.
Graham Thomas - delvis nerfrusen men växer bra nu.
Awakening - ca 30% nerfrusen.
New Dawn - ca 20% nerfrusen.
William Baffin - inga vinterskador alls (ingen barkfläck heller).
Cutberth Grant - inga vinterskador men mycket barkfläck
Balder - inga vinterskador alls (ingen barkfläck heller)
The Fairy - mycket torra grenar men svårt att avgöra vad som beror på vintern och vad som beror på barkfläcksjuka
Rosa Mundi - en del torra grentoppar men jag vet inte om det beror på kyla eller annat.
Aimable Amie - helt oskadad och frisk
Marguerite Hilling - oskadad och frisk
Rose de Rescht - helt oskadad och frisk
Golden Eye - helt nerfrusen men kommer igen, verkar frisk

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon