Eva i Skåne
Den skånska hösten var verkligen till sin fördel igår. Solsken och underbart vackert. Färgerna är ljuvliga. Ooo, vad jag njöt.
Även idag fortsätter solen av skina wub.gif

Igår fick jag uträttat massor i sommarstugan. Grävde upp hälften av mina dahlior. Ännu hade inte frosten varit på dem, men de flesta hade inte mycket mer att ge. Jo, en vas med de sista skönheterna på bordet.
Jag har grävt upp gladiolus, anemoner, fresior, kannor och rötterna till blåsalvian. Jag hoppas det var rätt i det inlägget jag läst tidigare att man kan ta till vara dem, för det var verkligen en växt att satsa på igen med den underbara färgen.
Jag fick räddat mina pelargoner och annat som ska övervintra inne och jag känner mig väl förberedd för vintern.
Jag har planterat mina blå hibiskus som jag fyndat på rea.

Kommande vackra höstdagar kan jag dem gott samvete mest njuta av. wub.gif
Gunvor Nilsson
Hur skall man göra för att övervintra blåsalvian?
Jag har också tagit upp min salvia men rötterna är ju så smala så jag undrar om dom inte torkar. Skall man förvara dom i sand eller vad? Hur skall du göra Eva? Jag måste ha missat något inlägg om den.
Jag har lyckats rädda några frön som jag skall så i vinter men de flesta frön hade redan trillat ut innan jag fick tag i dom.
/Gunvor
Eva i Skåne
Jag tänkte förvara mina på samma sätt som dahlieknölarna, frostfritt och mörkt i en papplåda eller papperskasse. Jag har som sagt aldrig provat med blåsalvia förr, men det var vad jag läste och det är värt ett försök smile.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon