Full version: Identifieringshjälp
DykUnderYtan
Vi har massor med pärlhyacinter lite här och där i rabatterna (tidigare ägaren som satt dessa och de tycks ha spridit sig väldigt). Jag tycker de är helt underbara med sina klarblå blommor men i en av hörnorna med pärlhyacint hittade jag några som ser väldigt konstiga ut. Kan det vara pärlhyacinter som fått nåt genetiskt fel eller är det bara en annan sort? Har aldrig sett såna förut så jag hoppas någon kan hjälpa mig...

[attachment=35499:p_rlhyacinter.jpg][attachment=35498:p_rlhyacinteller.jpg]

Tacksam för all hjälp! smile.gif

/Mia
http://miashem.blogspot.com/
Ciczi
Tjusig bild.

Det kan givetvis vara en mutation men det kan också vara en gammal sort som inte finns i handeln längre. Särskilt om det är en gammal trädgård du har tagit över så kan det finns både det ena och andra som inte går att hitta idag.

Det finns flera arter av pärlhyacinter (Muscari). I SKUD's databas finns alla med.

mvh Ciczi

DykUnderYtan
Tack för tipset, ska kika om jag hittar något liknande där. Vet inte om det är jag som inbillar mig men jag tycker att blad och stjälkar på dessa är aningen gråare än de "vanliga" pärlhyacinterna.
DykUnderYtan
Tror jag hittat rätt efter lite googlande... ser ut att vara denna: Muscari armeniacum 'Blue Spike' smile.gif
tulle
Jag tycker den liknar den jag har, Muscari Armeniacum Fantasy Creation.
DykUnderYtan
Ja absolut, men hur sjutton ser man skillnad på dem?? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon