Full version: Problem med Papaya
Alcatrash
Hej!

Efter en resa till Indonesien så tog jag med mig massa olika frön hem.
Jag sådde ett 10 tal olika fruktträd nu i April och dom som kom bäst var Papaya, Guava och Passionsfrukt.
När det började bli trångt i krukorna i rumsfönstret där dom stod så planterade jag dom var för sig i varsin kruka,
Guavan och Passionsfrukten växer bra med däremot Papayan har dött en efter en efter omplanteringen.
Vad kan det vara för fel?
Dom står fortfarande i samma fönster som sist (jättesoligt sydfönster) har vattnat dom noga hela tiden
och temperaturen ligger nog mellan 20-30 grader i rummet och det tycks alla andra växter gilla.
Bytte dock jord från såddjord till planteringsjord, kan det ha med saken att göra?
Kan lägga upp bilder vid förfrågan.

Tacksam för all hjälp
/A
jegi
Papaya måste ha tropiskt klimat, fuktigt och varmt. Även om det är varmt och du vattnar den rikligt så är luften för torr.
Alcatrash
Tack Jegi för infon,
Det som jag tyckte var konstigt var att den tog sig så bra först och sen dog efter omplanteringen. men efter att ha läst på lite så fick jag svaret,
Dom hatar att bli omplanterade. man ska så dom där dom ska vara så tar dom sig som dom ska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon