Fny
Nån som vet vad det här är för växt? Den finns i överflöd i min rabatt, inga tecken på blommor än så länge... uppenbarligen nåt som trädgårdens tidigare ägare stoppade ner... det vore trevligt att veta vad det är för något, och om den eventuellt kommer blomma så småningom? Det är tyvärr inte värdens bästa foto... det är alltså de ganska höga sakerna på största delen av fotot och till vänster, inte smultronen i framkant (som jag vet är smultron) och inte heller bladen som skymtar till höger, som jag vet är röd gullviva. Nån som kan hjälpa mig?
vad fasiken är detta? Jag har ingen aning om vad det här är...

Ingela i Segersberg
Kan det vara Höstaster?
Betty
Edit.: Ändrade mig efter att ha tagit en närmare titt...
Fny
både höstaster och blåklocka blommar ju, och det fanns inga blommor på de här förra året heller... förra sommaren var första här i huset, men då hann jag liksom inte engagera mig i trädgården, tyvärr...
Monica B
Storklocka tror jag inte att det är, bladen är för stora och hela växten är för grov för det. Jag såg också att du reviderat din uppfattning Betty.
Nej, jag håller med Ingela att det ser ut som en Höstaster. Det finns lite olika färger på dom, lila, blå, vit, rosa. Den blommar inte förräns långt senare i år, som namnet antyder så blommar den när hösten har kommit närmare.

[attachment=35504:Signatur.jpg]
Fny
aaaa.... men den blommade ju inte alls förra hösten, det är jag säker på! kan den hoppa över blomning?
Monica B
Det finns ju också en aster som heter oktoberaster som blommar senare än höstastern och den kan ibland ha lite svårt att hinna med blomningen innan kylan kommer om man bor lite längre norrut. När jag bodde i Mälardalen hade jag en oktoberaster men det var sällan den hann med att blomma innan det blev för kallt. Annars brukar ju höstaster vara väldigt frosttåliga och blommar trots sporadisk nattfrost.

Dessvärre så är det nog bara att vänta och se om den kommer sig för att blomma i år.

[attachment=35512:Signatur.jpg]
Wilmer
Jag har också astrar som aldrig blommar, de hinner inte innan frosten tar dem. Bland annat några köptpåkrukafördevarfina och sedan utplanterade i trädgården. De har hunnit blomma en gång, annars aldrig. Fast just de har itne sådana blad g.gif
Gossen Ruda
Oktoberaster är det inte, den har mindre sågade blad som sitter strödda på stjälken. Jag funderar på röd ????hatt, har glömt namnet. Mina blommar inte varje år, dom står lite för mörkt.
Betty
Tänkte du på Röd solhatt?
Berith
Kan det inte vara Praktbinka? Den kallas väl ibland för Sommaraster?
Gudrun i Göteborg
eller gullris? confused.gif
Sussie F-Flower
Jag tycker att den påminner om mina ingefäraväxter fast kanske att dina blad är lite bredare...? Kanske ingefärabladen kan bli lite bredare om dom står gynnsamt...? dunno.gif
Platinum
Inte helt olik höstflox heller
Danne031
Jag tycker det är väldigt likt mitt Gullris..
Fny
jag kanske skulle tillägga att de är 30-40 cm höga... ganska stora alltså.
Danne031
Gullris blir över metern höga, var ute och tittade närmre på mina idag och de är mycket lika.
Stammen mörknar likadant, har dina blad antydningar till...öööh..veck/taggar..ah du vet.. blush.gif
ska ta kort på våra imorrn
Gossen Ruda
Jo, det var solhatt jag tänkte på men det är svårt att försöka bestämma växter på bara bladen. Man behöver se blommorna också, men det just det som var problemet här.
Boxer
Jag kommer att tänka på pärlhirs, som frösår sig kopiöst!
Aqvakul
Jag sätter en liten slant på Rudas Solhatt...
renate
Min första tanke var höstflox,gullris är det inte och inte solhatt heller.Spännande att ser vad det är.
CillaM
CITAT (Boxer @ 29-05-2009, 17:30) *
Jag kommer att tänka på pärlhirs, som frösår sig kopiöst!

Jo, jag håller nog med Boxer, pärlhirs. Och så som jag försökt att få den att fröa av sig hos mig. Men man kan inte få allt antar jag.
Aqvakul
Nu har jag tittat på lite bilder och börjar nog också "luta" åt pärlhirs...
embees
CITAT (Fny @ 28-05-2009, 12:07) *
Nån som vet vad det här är för växt? Den finns i överflöd i min rabatt, inga tecken på blommor än så länge... uppenbarligen nåt som trädgårdens tidigare ägare stoppade ner... det vore trevligt att veta vad det är för något, och om den eventuellt kommer blomma så småningom? Det är tyvärr inte värdens bästa foto... det är alltså de ganska höga sakerna på största delen av fotot och till vänster, inte smultronen i framkant (som jag vet är smultron) och inte heller bladen som skymtar till höger, som jag vet är röd gullviva. Nån som kan hjälpa mig?

Tja, jag tycker det ser ut som någonsorts höstastrar. De sprider sig i mina rabatter värre än kirskål.
Fny
Nu har dessa blommor äntligen slagit ut! Jättesöta! I verkligheten är de mycket mer lila än vad som syns på bilderna. Höstaster va?
MariaS
Definitivt höstaster!
CillaM
CITAT (Fny @ 28-08-2009, 19:36) *
Nu har dessa blommor äntligen slagit ut! Jättesöta! I verkligheten är de mycket mer lila än vad som syns på bilderna. Höstaster va?

Ja detta är höstaster men den första bilden, som ser ut som gräs av nåt slag är inte höstaster. Man ser ju direkt om det är höstaster, även tidigt på sommaren.
Berith
CITAT (CillaM @ 28-08-2009, 22:20) *
Ja detta är höstaster men den första bilden, som ser ut som gräs av nåt slag är inte höstaster. Man ser ju direkt om det är höstaster, även tidigt på sommaren.

Första bilden...? Finns väl bara en bild här? g.gif
Fny
trot eller ej men detta är samma växt!

Berith
CITAT (Berith @ 29-08-2009, 08:20) *
Första bilden...? Finns väl bara en bild här? g.gif

Ser nu att jag tänkte en sak men skrev en annan... blush.gif Tänkte inte på att det var en bild på blommorna och en tidigare på en massa blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon