Full version: Saltwort
annapanna78
Beställde fröer här fr Odla.nu och fick en påse Saltwort i bonus. Har inte hört talas om detta förr men har läst på sidan att den kan användas t sallader eller kokas å ätas till kött. Nån som har erfarenhet av Saltwort. Är den lättodlad och vad använder ni den till? Kan den även torkas alt. frysas? Tacksam för tips! Inte sått den ännu, ville veta vad jag ska ha den till först.
ingrids
Den verkar heta saltört på svenska och växer vilt i delar av Sverige, det är allt jag hittade.
Eva 33c
Jag tror inte det är samma sak som den svenska saltörten. Tyvärr anger inte Odla-sidan något vetenskapligt namn på den, men kallar den för en japansk ört. Står det något vetenskapligt namn på din fröpåse?
Åsa, mälardalen zon 2
Salsola komarovii (antar jag att det är)

http://www.johnnyseeds.com/catalog/product...7&item=2677

Så det verkar vara en japansk variant av sodaört, just den arten finns inte med i SKUD så jag kan inte se något exakt svenskt namn.
EKLO
I Bohuslän kallas den saltört (i alla fall där jag bor). Den anses i t ex Frankrike vara en riktig superdelikatess - lätt förvälld som primör - i Sverige har jag eg. aldrig hört talas om nån som ätit den (och sådana stränder finns dessvärre inte där jag håller till, så jag har inte kunnat prova). Den växer på stränder som är så långgrunda att delar av stranden ligger under vatten vid flod, och bar vid ebb - inte så vanligt i Sverige, men det förekommer ju vid just mkt långgrunda stränder. Den blir alltså faktiskt översköljd av saltvatten med jämna mellanrum, och växer på kala, sandigt-leriga stränder - där har jag sett den, sparsamt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon