Full version: Rosenskära
annapanna78
Har försått olika sorters Rosenskära (då de ett år när jag sådde direkt ute inte hann slå ut innan höstfrost) men de är väldigt tunna och gängliga. Har för länge sen skolat om i varsina små krukor och gett dem plantjord. Spjälkar upp dem m hjälp av pinnar. Ska jag ge dem näring i vattnet eller vad har ni för tips för att få dem kraftigare?
Eva 33c
Jag antar att du fortfarande har dem inne. Min erfarenhet av Rosenskäran är att den behöver mycket ljus och nästan alltid blir gänglig vid förkultivering inne, inte ens lysrörsljus är nog för dem. Ställ ut dem, men skydda dem mot frost. Och det måste vänjas (avhärdas) vid utelivet under några dagar. Välj en skuggig plats (skugga ute kan vara ljusare än lysrör inne...) som är vindskyddad till att börja med. De kommer att bli kraftigare när balansen mellan temperatur och ljus blir bättre.
maxa
Märkte förutom förra svaret du fick att mina ville ha riktigt näringsrik jord vid omplanteringen, använde densamma vid planteringen ute (rabatt o urna), snacka om skillnad då jag fick stora långa kraftiga plantor (rena buskagen).
Summer Snow
CITAT (maxa @ 04-06-2009, 11:03) *
Märkte förutom förra svaret du fick att mina ville ha riktigt näringsrik jord vid omplanteringen, använde densamma vid planteringen ute (rabatt o urna), snacka om skillnad då jag fick stora långa kraftiga plantor (rena buskagen).

Jag har märkt att om jag använder för näringsrik jord så blir det bara jättekraftiga plantor men inga, eller väldigt få, blommor. Det blev rena buskagen men utan blommor.... Så nu låter jag mina rosenskäror "svälta", dvs de får inte någon extra näring och inte heller för näringsrik jord. Har t o m blandat 50/50 med så/kaktusjord och planteringsjord vid omskolningen. Då har de blommat enormt. Maxa - har du erfarenheter från tidigare år med näringsrik jord eller är det första året i år? Skulle vara intressant att veta om det blir många blommor på dina plantor eller om det blir som för mig, dvs kraftiga plantor med bara ett fåtal blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon