Full version: Döda klematisar?
Summer Snow
Jag har sju klematisar och av dessa så verkar fyra vara döda...eller kanske sena? De som lever är Eriostemon, Durandii och Piilu. De som jag inte ser något liv i alls är mrs Robert Brydon, mrs Cholmondeley, ytterligare en Piilu och Ville de Lyon. De är 2 - 3 år gamla. Bor i zon 5.
Finn Klematis
CITAT (Summer Snow @ 28-05-2009, 14:03) *
Jag har sju klematisar och av dessa så verkar fyra vara döda...eller kanske sena? De som lever är Eriostemon, Durandii och Piilu. De som jag inte ser något liv i alls är mrs Robert Brydon, mrs Cholmondeley, ytterligare en Piilu och Ville de Lyon. De är 2 - 3 år gamla. Bor i zon 5.

Hej1

Gräv inte upp dom före midsommar, nästa år.

Mvh.
Finn
tildamanda
Nästan alla mina verkar döda i år; är det nåt som går? Har en Södertälje, en LIttle Nell, en Vitalba, en George och en Propertius, som alla var toppenfina förra året och fyra år eller äldre, men som i år är helt livlösa. Dessutom en Huldine och en storblommig röd som jag glömt namnet på (Marie Rouge?) som var nya förra ret och sominte kommit tillbaka. Den enda som lever är en självsådd jackmanniliknadne hybrid som kommit ganska långt, och en Carmencita som just börjat skjuta skott i den äldsta veden. Kan klematis drabbas av nåt som smittar?
Finn Klematis
CITAT (tildamanda @ 29-05-2009, 15:50) *
Nästan alla mina verkar döda i år; är det nåt som går? Har en Södertälje, en LIttle Nell, en Vitalba, en George och en Propertius, som alla var toppenfina förra året och fyra år eller äldre, men som i år är helt livlösa. Dessutom en Huldine och en storblommig röd som jag glömt namnet på (Marie Rouge?) som var nya förra ret och sominte kommit tillbaka. Den enda som lever är en självsådd jackmanniliknadne hybrid som kommit ganska långt, och en Carmencita som just börjat skjuta skott i den äldsta veden. Kan klematis drabbas av nåt som smittar?

Hej!

Säger Rouge Cardinal Dig något. Du får ursäkta men att så många inte kommer får mig
att tro på handhavandefel. Särade Du på rötterna vid plnteringen?

Mvh.
Finn
lenaandersson
Jag tror dom kommer lite senare kanske, det är kallt i jorden fortfarande en bit ner, det har varit så kallt på nätterna i maj. jag har fyra som inte har kommit ännu och tre som kommit bara, jag bor i växt zon 4 med kall lerjord.Vi håller tummarna. tummenupp.gif
Red Top
Mina klematis är oxå väldigt sena i år. Bor i zon 4-5 i norduppland. De brukar ha kommit mycket längre vid den här tiden. Vädret har definitivt ställt till det.
wibemo
förr förra året dödförklarade jag en Princess Diana och förra året planterade jag en ny klematis (inte diana) på samma ställe. I år kommer två olika bladverk upp ur jorden. Ska bli kul att se hur de blommar g.gif
Crazy4Flowers
Jag grävde upp en Clematis för ett par veckor sedan och planterade nya, jag trodde den var död eftersom den förtvinade förra året nästan direkt efter plantering. När jag tog upp den så såg rötterna friksa ut så jag planterade den i kruka och nu växer det faktiskt i krukan, så den överlevde.... hade kanske kommit upp om jag bara väntat längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon