Full version: Vid dålig dränering
MayKay
Vad gör jag som har en koloniträdgård med bra jordmån men ställvis dålig dränering? Vill rensa under 2 stora äppelträd och plantera bl.a. höstanemon i vandrande skugga..såsom i en pyttesmå lund.Bor i zon 1b i Finland (ca 4 i Sverige). Blodtopp, sibirisk iris, scilla klarar sig mycket bra där , kirskål också. Men höstanemonen då ?
Stiffe
Har du dålig dränering under äppelträden? Tror det är ok. Dels för att trädens rötter brukar ge dräneringseffekt genom att de gräver ner sig djupt, och dels för att det brukar vara relativt torrt under träd då de suger i sig mycket vatten. Sedan vill jag minnas att fruktträd i allmänhet inte alls trivs om de står blött.

Annars kan du göra som jag tänker göra under vårt stora äppelträd. Jag vill plantera lökväxter där, och de kräver "extremt" torrt, så jag tänkte fylla på med gräsmattedressing alternativt sand under några år för att bygga upp marken så att den är aningens högre (=torrare) än omkringliggande.

/S
MayKay
Höstanemonen dog i vintras i förhöjd rabatt längsmed husets södervägg.Jag antar att rabatten är för smal , anemonen låg grunt och frös ihjäl. Även clematisen Valge Daam som blommat i 5 år dog emedan clematis atragenan blommar fint, alla i samma rabatt.
Tack för svaret. Jag skall skala bort gräset under träden, tillsätta sand -tack för idén- och ge anemonen en chans på nytt ställe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon