Full version: Prickar på kattöron
hallonrosa
Mina katter får ibland prickar på öronens utsida, det blir sår efter ett tag, men verkar inte göra ont eller klia. Vad är det för nåt?
Motti
Pröva med att byta foder !en del katter tål inte foder med fisk tex,så det kan vara början till foderallergi.
hallonrosa
Prickarna har kommit lite då och då under åren, jag har aldrig tänkt att det kan vara nåt dåligt eftersom ja dom kliar inte osv. Varierar maten med några dagars mellanrum. Men jag ska absolut tänka på det du sa om allergi. Ska hålla bättre koll!
Motti
Tänk på också att inte byta fodersorter för hastigt ,när du köper ett nytt så blanda det med det "gammla" första veckan och spåd ut det mer och mer så inte bytet blir för snabbt,det gäller torrfoder.Men som sakt en del "billiga "foder innerhåller ibland ganska mycket fisk mjöl som en del katter kan reagera på.
hallonrosa
Jag har hört massa olika saker om kattmat, typ att dom ska ha samma hela tiden osv. Har alltid gjort som jag gör med mina katter och tycker inte jag haft nåt problem... Köper nästan aldrig billiga, blir mest dyra på extrapris som arken zoo brukar vara bra på!

Det är ju dom här prickarna på öronen som dyker upp ibland, har dock inte varit några på länge. Finns det kanske någon annan möjlig anledning? Ska ringa veterinär imorgon och fråga om en annan sak, kan fråga om detta med smile.gif
mollys_matte
Kan det inte vara som våra pormaskar då?
Om du pillar på prickarna lossnar de då?

Min ena kisse får svarta prickar under hakan, som försvinner om man pillar på dem, eller baddar med nån grej jag köpt på apoteket.
Ibland blir de till sår eller små bölder.
Kan tydligen få samma problem på svansen kallas då fettsvans tror jag! (hela svansen kan bli kal då hårstråna kan lossna av prickarna", ett stort porblem med utställningskatter...)
hallonrosa
Prickarna är typ "osynliga" så visst det är lite som pormaskar! Dom har ingen färg eller så, bara känns att dom är där... Kan försvinna om jag pillar men inte så lätt. Efter att dom försvunnit brukar det ibland bli ett litet sår och bli vitt runtom, antar att prickarna tar med sig lite hår?

Varför är det ett problem med utställningskatter? smile.gif
mollys_matte
CITAT (hallonrosa @ 03-06-2009, 00:20) *
Varför är det ett problem med utställningskatter? smile.gif

Det blir ju inte så bra bedömning på en katt med kalsvans...
Är ju en skönhetstävling, så har man då en katt som lätt drabbas av fettsvans så brukar man ju ha tur att det alltid sker lagom till en utställning... thumbdown.gif

Har inte själv utställningskatter, men har bekanta med det problemet.

Har du pratat med din veterinär om prickarna? Vad sa de? *nyfiken*
Azur
Det kan inte vara insektsbett som katten sen kliar på då?
hallonrosa
mollys_matte nej det har jag inte, jag har ju inte sett det som så allvarligt eftersom att det inte verkar vara ett problem. Men jag har upptäckt att min ena katt som för tillfället inte bor med mig har blivit tunnhårig i svansroten! Hon är långhårig och det syns väl... Ringde veterinär angående det men inget riktigt svar. Har aldrig varit med om det förut, kan det vara hennes ålder kanske? Hon fyller 9 i år.

Azur jo det kanske det kan vara, har inte tänkt på det! Insekter som gillar kattöron? Det är ju så svårt att förklara för veterinären... Om han eller hon inte sett det förut blir det nog svårt att ge något svar utan att ha sett det, vilket jag tycker är lite mycket eftersom dom som sagt inte vad jag märkt är något problem.
Motti
Funderade på om det kan vara "svarta haka"en form av accne som sätter sig på hakan i form av svarta prickar och kan också sätta sig på andra ställen på kroppen.Det kan man behandla med svavel acetylsyreshampo.Är det inte svarta prickar skulle ja nog ändå tro på foderallergi,pröva att ge ett foder på lamkött ett tag och se om det blir bättre.Insektsbett är nog inte så troligt då din katt bara har utslag på öronen.Visserligen vet jag att i Skånetrakterna finns det loppor men det är heller inte så troligtatt utslagen kommer från det.
hallonrosa
Prickarna kanske är svarta... kommer lite då och då. Men vi bor i zon 2 smile.gif
mollys_matte
CITAT (hallonrosa @ 04-06-2009, 23:51) *
Prickarna kanske är svarta... kommer lite då och då. Men vi bor i zon 2 smile.gif

Kanske svarta? *fnissar*
Jag baddar mollys haka med klorhexidin lösning och det hjälper.

Om katten inte störs av det så är det ju säkert ingen fara, men som du sa, om det blir små sår av det osv, så kanske kissen ändå kliar på det och så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon