Full version: Självgodhet
jholma
Personligen så är jag kritisk till det mesta jag läser i tidningar. Tyvärr är de flesta journalister bara ute efter "sitt scope" precis som Anna Odell på Konstfack.

Det finns dock en del attityder som får mig att tända till. Mina kära medmännsikor som är övertygade socialdemokrater eller vänstersympatisörer har en grundmurad övertygelse om att de skulle vara en bättre ras av människor som inte har några som helst defekter utan arbetar för allas bästa. Av den anledningen så blir det rätt så komiskt att läsa alla "försvarstal" som en del makthavare får.

Nu är det ju så att bra och dåliga människor finns i alla läger.

En moderat kan ju faktiskt vara en alldeles utmärkt socialarbetaren och en socialdemokrat en bra företagsledare. En bög kan ju vara en jävla översittare och en kommunist en god far..........................

När skall vi börja att se människan utan sina etiketter och annat strunt.............. vem tjänar på det här ja inte Du och jag

Jan
andersen
Nja. Ja mycket som skrivs i tidningar är trams och går ut på att sälja så mycket som möjligt, men jag tror att många tidningar sätter "krokben" på sig själv folk väljer att inte köpa tidningen eller så har tidningen ingen trovärdighet.

Som vänstersympatisör/socialdemokrat så har jag svårt för moderater som kallar sig dom nya arbetarna.Tror att en moderat är bättre företagsledare om man bara ser till att håva in pengar i företaget, och att en vänstersympatisör/socialdemokrat har bättre förmåga att vara en bra socialarbetare.

Etiketter på folk är svårt idag och näst intill omöjlig att försvara, men visst finns det sådant hos oss alla.
Huggorm
Problemet är bara att förutfattade meningar sällan uppkommit ur tomma intet, utan oftast har en del sanning i botten
Anki på Öland
CITAT (andersen @ 28-05-2009, 18:23) *
...........Som vänstersympatisör/socialdemokrat så har jag svårt för moderater som kallar sig dom nya arbetarna.Tror att en moderat är bättre företagsledare om man bara ser till att håva in pengar i företaget, och att en vänstersympatisör/socialdemokrat har bättre förmåga att vara en bra socialarbetare.....................

Detta var nog något av det enfaldigaste jag läst....... och där kan man prata om självgodhet.......
Anki
andersen
CITAT (Anki på Öland @ 28-05-2009, 19:35) *
Detta var nog något av det enfaldigaste jag läst....... och där kan man prata om självgodhet.......
Anki

Den bjuder jag på i så fall.
KURT
CITAT (Huggorm @ 28-05-2009, 17:25) *
Problemet är bara att förutfattade meningar sällan uppkommit ur tomma intet, utan oftast har en del sanning i botten

Visst är det så. Ser man t ex på åsikterna som toppkandidaterna till EU-valet för alla politiska partier har, så säger väl fördomen att de borgerliga företrädarna skulle försvara sina löner på 150 000 kr/mån, och det stämmer ju också bra.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=19-AV_ID=905995,00.html
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...5C09%255C336739
Snigelhatare
CITAT (Huggorm @ 28-05-2009, 18:25) *

Det ligger allt en hel del i det du säger där.
Gunilla T
CITAT (jholma @ 28-05-2009, 18:03) *
Det finns dock en del attityder som får mig att tända till. Mina kära medmännsikor som är övertygade socialdemokrater eller vänstersympatisörer har en grundmurad övertygelse om att de skulle vara en bättre ras av människor som inte har några som helst defekter utan arbetar för allas bästa. Av den anledningen så blir det rätt så komiskt att läsa alla "försvarstal" som en del makthavare får.

När skall vi börja att se människan utan sina etiketter och annat strunt..............

Hmmm...hur var det nu whist.gif joo...inte kasta gurka när man sitter i växthus... nono.gif
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 29-05-2009, 09:38) *
Hmmm...hur var det nu whist.gif joo...inte kasta gurka när man sitter i växthus... nono.gif

Hmm.. flirting.gif
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 29-05-2009, 09:50) *
Hmm.. flirting.gif

rotfl.gif men så har jag inget växthus heller...vill ju inte riskera glaskrossning när gurkorna flyger.
Azur
Tidningar vinklar alltid sina historier. Vinkeln ska vara sån att den bekräftar folks fördomar, för det gillar folk & köper tidningen.

Dvs om ett kommunalt äldreboende missköter patienter så skyller man på besparingar; om ett privatägt äldreboende missköter patienter så skyller man på privatisering.

Man får helt enkelt försöka läsa mellan raderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon