Full version: Fikon
rosita
Jag fick förra våren en fikonstickling av en väninna. Den har vuxit till sig lite grann och jag börjar fundera på om jag ska plantera den på friland. Nu står den i kruka, men eftersom jag bor i zon 1 så borde det väl gå på friland. Frågan är: Hur stor behöver den vara för att klara sig ute året om?
Alexander-VG-zon3
krukodla den i 3år innan du planterar ut den. en stickling klarar vintern sämre.

har själv planterat ut en stickling och hade den i kruka år 1 och planterade ut den år 2 och den vinter klarade inte sticklingen men andra fikon jag hade som var äldre klarade sig.

sedan kan det vara bra om du vet vilken namn sort din sticklinga är, då dom olika namnsorterna är olika känsliga. exempel finns det härdigare sorter. är det en ren ficus carica eller en ficus carica från ett varmare klimat kan den alltså klara vintern sämre.

annars en härdig sort klarar sig på friland utan större problem hos dig, plantera den i ett solig och varmt och skyddat läge i väldränerad jord så klarar den sig oftast. du kan också plantera den djupare som man gör med rosor. då om den skulle frysa ner kan den skjuta nya skott från grenar som har varit skyddade av marken.

storleken på grenarna när den planteras ut bör vara så ''långa'' att där finns 4-8bladveck, noder. och en tjocklek som ett finger. och rotsystemet bör vara så stort som möjligt.
rosita
Okej, tack för tipsen! Vilken jord ska jag använda? Just nu står den i vanlig plantjord i ganska liten kruka. Vill den ha gott om plats för rötterna? Hur mycket gödning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon