Full version: Ros i kruka
hallonrosa
Jag vill ha en ros på balkongen. Har läst att rabattros är bra till kruka? Vad är skillnaden på klasblommiga och storblommiga rabattrosor, vad ger mest blommor? Jag vill ha en remonterande eller konturnerligt blommade med många blommor, högst 1m. I kruka ser man formen så väl, så jag vet inte man kanske kan klippa till den om den växt lite knasigt på nåt sätt? Rosorna ska vara rosa eller lila.

Jag bor i zon 2, och det vore väl då bättre att ta en till zon 4 eller så, men dom flesta jag gillar verkar vara zon 3. Rosen skulle kanske kunna stå intill väggar på balkongen över vintern, så den blir lite skyddad. Men jag har ingen lust att hålla på med frigolit eller liknande, men täcker gärna jorden med vad? Jag är såklart nybörjare och det är ju bra då med en frisk ros.

Här är en lista på rosor jag gillar (bara rabattrosor)...
Angel Face
Kalmar
Sexy Rexy
Drottningholm (Rosenborg) - zon 4
Paul Shirville
The MacCartney rose - zon 4
Tiffany - zon?
Dronning Margrethe
Diadem
Bella Rosa

Plantering skulle ske i juli-augusti om det går för sig... finns det kanske någon månad dom rear rosor? Jag vet att det är många frågor men jag skulle verkligen uppskatta era åsikter! flirting.gif
Kajsa

Katharina Zeimet en Polyanta ros, här ser du en av rosgrupperna som får många klasar av blommor.
Floribunda rosorna får också klasar av blommor men inte lika många, många av dina uppräknade är Floribunda rosor. Tehybriderna har raka stela stjälkar och ändå färre blommor, tex Ingrid Bergman, dessa blommar inte lika överväldigande mycket som de andra två grupperna men är större och blommorna ser ut som " köperosor "

Vilken ros du väljer av dom spelar väl ingen roll i zon 2, ev är det svårare hitta sorterna senare, det är enklast nu i början av sommaren, rear rosor gör dom när säsongen går mot sitt slut, aug-sept.
Du kan snurra in dina krukrosor i vinterväv, en grön ganska tjock väv, det bör räcka i zon 2 på en balkong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon