Full version: Toalettstolsbyte
mojan
Vi har renoverat badrummet och nu är allt klart. Vi har anlitat rörmokare, ingen Timell-effekt alltså.

Jag vet att man numer "klistrar" fast toastolar.

Nu till min undran, ni kloka odlaiter:
När man sätter sig på toastolen så vickar den hit och dit. Det tycks som den bara är "klistrad" vid mattan. (Den har stått orörd och torkat mer än ett dygn.)
Ska den inte på något sätt vara fäst i avlopp/golv??
Ralf
Toastolen brukar skruvas i golvet. Det är bra om man då vet var vattenrör och ev värmekablar går.
sen sätter man kanske en fogmassa mellan toastol och golvet så att inte damm o smuts ska komma in i en springa.
mojan
Man "limmar" istället för skruvar.
Men ska det inte sitta riktigt fast? Vad är det som är fel? Någon?

Har någon en "limmad" toastol?
Ralf
CITAT (mojan @ 28-05-2009, 20:26) *
Man "limmar" istället för skruvar.
Men ska det inte sitta riktigt fast? Vad är det som är fel? Någon?

Har någon en "limmad" toastol?

aldrig hört talas om limmad toastol, du menar den har inga skruvhål?
Sussie F-Flower
Jag tycker att det verkar som en "smaksak"...
Min granne ville att jag skulle följa med som stöd vid toaköp på Bauhaus för några veckor sedan.
När vi gick igenom alla tillbehör som inte var inräknade i priset så sa säljaren att "toaletten behöver inte skruvas fast i golvet längre utan det räcker att man siliconar fast den mot golvet"... ( crying.gif )

Jag är absolut inte byggnadskunnig men för mig så kändes det "i magen" att visst måste det väl vara bättre att den sitter med sina 4 skruvar och silicon... än att den bara är siliconad?

Då kom jag på, att när jag själv bytte toastol för drygt 5 år sedan så sade VVS:arn från Bravida att man inte behövde skruva fast stolen i golvet men det gjorde han i alla fall... för att den skulle sitta bättre. Ibland har man ju SÅ BRÅTTOM att sätta sig så med tiden kan det bli glappt sa han... Har för mig att det hade med vissa försäkringsskador att göra... att många toaletter inte blir tillräckligt tätad med siliconmassa i skruvhålen och att det blev fuktskador pga slarv.
mojan
Nä, inga skruvhål. (Jo, det finns hål, men man skruvar inte.)
Har ett annat badrum, med annan toa, annan rörmokare och det gjordes för 5 år sedan.
Aqvakul
Det verkar faktiskt som att limning är ett alternativ nuförtiden....

http://www.smarthem.se/1571/p/golvmonterad...-golvanslutning
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2009, 20:35) *
http://www.smarthem.se/1571/p/golvmonterad...-golvanslutning

men då måste du ha ett golv som är en jämt o fint. Hur gör man när man måste byta toastol?
mojan
CITAT (Sussie F-Flower @ 28-05-2009, 20:32) *
Jag är absolut inte byggnadskunnig men för mig så kändes det "i magen" att visst måste det väl vara bättre att den sitter med sina 4 skruvar och silicon... än att den bara är siliconad?

Ja, det känns som den bara sitter med en silikonrand. Men inuti måste väl stolen och själva avloppet vara hopkopplat? Själv kopplar jag inte alls. crying.gif
Det har inte varit så många rätt med denna renovering, om man säger så... -cry-.gif

CITAT (Aqvakul @ 28-05-2009, 20:35) *

Ja, limma kan man göra, det är säkert rätt.
Men varför blev det en gungstol av f-skapet? ranting.gif
Huggorm
CITAT (mojan @ 28-05-2009, 20:43) *
Ja, det känns som den bara sitter med en silikonrand. Men inuti måste väl stolen och själva avloppet vara hopkopplat? Själv kopplar jag inte alls. crying.gif
Det har inte varit så många rätt med denna renovering, om man säger så... -cry-.gif

Det brukar bara vara ett rör istucket i ett annat rör med en gummimuff emellan så det går lagom trögt och blir tätt
Ralf
CITAT (mojan @ 28-05-2009, 20:43) *
Ja, limma kan man göra, det är säkert rätt.
Men varför blev det en gungstol av f-skapet? ranting.gif

därför att golvet inte var en jämn yta, stolen står o rider på nåt krön. Är golvet så kan du ej limma den.
mojan
CITAT (Huggorm @ 28-05-2009, 20:44) *
Det brukar bara vara ett rör istucket i ett annat rör med en gummimuff emellan så det går lagom trögt och blir tätt

Aha! Och då är det väl glapp mellan rören och muffen sluter inte tätt kanske?
Och så har vi en fuktskada. Igen! angry.gif
Ralf
CITAT (mojan @ 28-05-2009, 20:49) *
Aha! Och då är det väl glapp mellan rören och muffen sluter inte tätt kanske?
Och så har vi en fuktskada. Igen! angry.gif

nja
vad har ni för golv? golvet är väl förhoppningsvis tätslutande mot röret!
mojan
CITAT (Ralf @ 28-05-2009, 20:51) *
nja
vad har ni för golv? golvet är väl förhoppningsvis tätslutande mot röret!

Ingen aning om det är tätt. Nylagd masonit över det gamla brädgolvet.
Vi anlitade en rörmokare med en registrerad firma för att göra det RÄTT.
Jag stod ju inte bredvid och kollade allt.
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif
Aqvakul
Inte ens limtillverkaren Casco anser att limning är idealiskt...

http://www.casco.se/_faq/default.asp?mode=...23&udsp=195
mojan
Varför sänder Ödet ständigt hantverkare som gör FEL eller i alla fall inte rätt?
Jag blir så trött... sad.gif
Ralf
CITAT (mojan @ 28-05-2009, 20:55) *
Ingen aning om det är tätt. Nylagd masonit över det gamla brädgolvet.
Vi anlitade en rörmokare med en registrerad firma för att göra det RÄTT.
Jag stod ju inte bredvid och kollade allt.
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

men vad lade ni på brädgolvet??
antingen en plastmatta eller kakelklinker?
Aqvakul
Jag hade tagot kontakt med VVS-firman och förklarat att jag inte är nöjd och att jag vill ha toan fastskruvad i golvet. Det bör inte vara någon stor sak för dem.....
mojan
CITAT (Ralf @ 28-05-2009, 20:59) *
men vad lade ni på brädgolvet??
antingen en plastmatta eller kakelklinker?

Masonit och därpå en plastmatta.

Nu går jag och lägger mig och tänker över om jag orkar ringa rörmokaren en gång till.
Kanske flyttar jag till en liten hyreslägenhet eller tält eller varför inte en grotta? sad.gif sad.gif sad.gif

Tack för ert engagemang!
Ralf
vem lade plastmattan? är den hantverkaren certifierad för våtrumsarbeten?
ninnisky
Vi totalrenoverade vårt badrum för dryga två år sedan och valde då både toalettstol och bidé från Ifö Sign. Dessa är avsedda för limning och har överhuvudtaget inga skruvhål. Vi har inte haft några problem alls. Golvet är kaklat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon