CITAT (Eva 33c @ 28-05-2009, 22:54)

Du kan kanske ha gett dem för stor kruka för fort. Paprika och chili växer oftast bäst om man vid omskolning bara ger de lite större kruka än de stod i innan. Annars kan rotutvecklingen bli dålig.
Här är ett citat från en "chilisida":
"Odling i kruka
Man kan tro att det är bra och praktiskt att ge plantan en riktigt stor kruka, men det är felaktigt. En för stor kruka gör att plantan skickar ut smala rottrådar genom jorden och dessa trådar förgrenar sig inte förrän de når krukkanten. Detta resulterar i att förankringen i krukan blir mycket dålig. Därför ska men efter den första omplanteringen plantera om minst två gånger till. Vid varje omplantering flyttar men plantan till en lite större kruka. Den slutliga krukan bör vara på runt tio liter.
Omplantering sker när krukan är ordentligt genomrotad och vattning krävs varje dag.."
ChiliguidenRisk finns också för övervattning om krukan är för stor i förhållande till rotsystemet. Vattnar man så hela volymen blir våt och plantan sen inte förbrukar vattnet så kan den faktiskt "drunkna". Om du tror att din jord är för våt så plantera om i ny torr jord och mindre kruka.
Detta kan ju stämma med rötterna. Dom verkade faktiskt väldigt många och smala när jag planterade om.
Så jag kanske har misslyckats i år om dom blivit omplanterade för snabbt. Ska tänka på detta inför nästa år och sätta dom tidigare och plantera om senare. Men hur kan jag "rädda dom så att jag ändå får nån frukt? Dom känns lite för små nu för att kunna leverera några, även om dom blommar.
CITAT (katah @ 29-05-2009, 21:43)

Jag tyckte också att mina växte lite dåligt förra året och lärde mig sedan att snåla med utrymme!
Det blir mycket bättre när de får bo lite trångt som Eva säger!
Ja hon har nog rätt där med att jag omplanterat för snabbt, dom va väldigt smala å trådiga rötterna.
Nu e frågan om jag kan "rädda" dom och få någon frukt trots storleken på plantorna.