Full version: Chilli växer inte
baljan
Hej!

Mina Chiliplantor är ca 16-17 cm stora och börjar få knoppar.
Dom stor i krukor som är stora så det kan inte va felet att dom inte växer.
Dom står på en inglasad balkong nu sedan 3 veckor där är det ca 17 grader kallt som minst.

Innan stod dom inomhus.

Hur kommer det sig att dom redan får knoppar.
En grej är att dom planterades i början av februari så det kanske va lite sent.
Men innan har dom alltid hunnit bli större innan dom små knopparna kommer.

Kan man pilla bort knopparna för att spara energi för att dom ska växa.
Eller ska man låta dom blomma?

Vill ju få ut så mycket som möjligt från dom.
Fröerna är inköpta för året så dom borde det inte va något fel på.

Mycket tacksam för svar å och förslag!

Preussen
vad är det för sort?
baljan
CITAT (Preussen @ 28-05-2009, 21:30) *
vad är det för sort?

Har lyckats slarva bort namnet nu, men det är en "lång chili" den blir långsmal och är hyfsat stark.
Är en riktig amatör, men ska lägga upp namnet när jag hittar det.
noora
Olika sorter är olika stora, så det kan vara relevant att veta sorten smile.gif Men 16-17 cm låter lite smått ändå...

Vad står dom i för jord? De kanske har näringsbrist trots stora krukor?

Du kan pilla bort blommorna ett tag, det sägs främja tillväxten. Jag har inte brytt mig om det själv, men dom som har provat säger att det gör skillnad.
Eva 33c
Du kan kanske ha gett dem för stor kruka för fort. Paprika och chili växer oftast bäst om man vid omskolning bara ger de lite större kruka än de stod i innan. Annars kan rotutvecklingen bli dålig.
Här är ett citat från en "chilisida":
"Odling i kruka
Man kan tro att det är bra och praktiskt att ge plantan en riktigt stor kruka, men det är felaktigt. En för stor kruka gör att plantan skickar ut smala rottrådar genom jorden och dessa trådar förgrenar sig inte förrän de når krukkanten. Detta resulterar i att förankringen i krukan blir mycket dålig. Därför ska men efter den första omplanteringen plantera om minst två gånger till. Vid varje omplantering flyttar men plantan till en lite större kruka. Den slutliga krukan bör vara på runt tio liter.
Omplantering sker när krukan är ordentligt genomrotad och vattning krävs varje dag.."
Chiliguiden

Risk finns också för övervattning om krukan är för stor i förhållande till rotsystemet. Vattnar man så hela volymen blir våt och plantan sen inte förbrukar vattnet så kan den faktiskt "drunkna". Om du tror att din jord är för våt så plantera om i ny torr jord och mindre kruka.
katah
Jag tyckte också att mina växte lite dåligt förra året och lärde mig sedan att snåla med utrymme!
Det blir mycket bättre när de får bo lite trångt som Eva säger!
baljan
CITAT (Eva 33c @ 28-05-2009, 22:54) *
Du kan kanske ha gett dem för stor kruka för fort. Paprika och chili växer oftast bäst om man vid omskolning bara ger de lite större kruka än de stod i innan. Annars kan rotutvecklingen bli dålig.
Här är ett citat från en "chilisida":
"Odling i kruka
Man kan tro att det är bra och praktiskt att ge plantan en riktigt stor kruka, men det är felaktigt. En för stor kruka gör att plantan skickar ut smala rottrådar genom jorden och dessa trådar förgrenar sig inte förrän de når krukkanten. Detta resulterar i att förankringen i krukan blir mycket dålig. Därför ska men efter den första omplanteringen plantera om minst två gånger till. Vid varje omplantering flyttar men plantan till en lite större kruka. Den slutliga krukan bör vara på runt tio liter.
Omplantering sker när krukan är ordentligt genomrotad och vattning krävs varje dag.."
Chiliguiden

Risk finns också för övervattning om krukan är för stor i förhållande till rotsystemet. Vattnar man så hela volymen blir våt och plantan sen inte förbrukar vattnet så kan den faktiskt "drunkna". Om du tror att din jord är för våt så plantera om i ny torr jord och mindre kruka.

Detta kan ju stämma med rötterna. Dom verkade faktiskt väldigt många och smala när jag planterade om.
Så jag kanske har misslyckats i år om dom blivit omplanterade för snabbt. Ska tänka på detta inför nästa år och sätta dom tidigare och plantera om senare. Men hur kan jag "rädda dom så att jag ändå får nån frukt? Dom känns lite för små nu för att kunna leverera några, även om dom blommar.

CITAT (katah @ 29-05-2009, 21:43) *
Jag tyckte också att mina växte lite dåligt förra året och lärde mig sedan att snåla med utrymme!
Det blir mycket bättre när de får bo lite trångt som Eva säger!

Ja hon har nog rätt där med att jag omplanterat för snabbt, dom va väldigt smala å trådiga rötterna.
Nu e frågan om jag kan "rädda" dom och få någon frukt trots storleken på plantorna.
Nina K
Det beror nog också på hur mycket ljus de får. Jag delade upp mina chilis (av samma sort) så att några stod i fönster och några fick stå kvar under lysrör. De i fönster blommade när de var ca 40 cm höga medan de under lysrör blev knubbigare och blommade redan vid 15 cm - men ungefär vid samma tidpunkt. Om man ser till växtens 'mognad' så är det ju ungefär lika, bara det att de i fönster fått mindre ljus och satsat på höjd i stället för bladmängd. Så jag tror inte man ska stirra sig blind på hur hög plantan är.

Vill bara tillägga att den lilla lysrörsplantan nu har 5 frukter och massor av pigga blommor medan den officiellt 'stora' fönsterplantan (söderläge) har 2 frukter och en ynklig blomma. Liten och pigg. Stor och trög. Storleken har ingen betydelse....eller hur var det nu? biggrin.gif

Tänk på att i naturen är det ingen som går och plockar bort blomknoppar...Jag litar på att mina växter vet vad de håller på med så länge ljus- och värmeförhållanden hålls konstant för en planta. Kanske dumt smile.gif
baljan
CITAT (Nina K @ 30-05-2009, 00:57) *
Det beror nog också på hur mycket ljus de får. Jag delade upp mina chilis (av samma sort) så att några stod i fönster och några fick stå kvar under lysrör. De i fönster blommade när de var ca 40 cm höga medan de under lysrör blev knubbigare och blommade redan vid 15 cm - men ungefär vid samma tidpunkt. Om man ser till växtens 'mognad' så är det ju ungefär lika, bara det att de i fönster fått mindre ljus och satsat på höjd i stället för bladmängd. Så jag tror inte man ska stirra sig blind på hur hög plantan är.

Vill bara tillägga att den lilla lysrörsplantan nu har 5 frukter och massor av pigga blommor medan den officiellt 'stora' fönsterplantan (söderläge) har 2 frukter och en ynklig blomma. Liten och pigg. Stor och trög. Storleken har ingen betydelse....eller hur var det nu? biggrin.gif

Tänk på att i naturen är det ingen som går och plockar bort blomknoppar...Jag litar på att mina växter vet vad de håller på med så länge ljus- och värmeförhållanden hålls konstant för en planta. Kanske dumt smile.gif

Dom står på en inglasad balkong, så ljus får dom allt. :-)
Där har dom stått i lite mer än 3 veckor innan i fönster inomhus.

Får väl hoppas på att det kommer något fastän dom är mycket mindre än dom brukar.
Bassam

Tack för frågan

Kväv näring spela mycket roll för att grönskar ska bli stor och ger tillriktig näring till frukter, så om du har har små växter behöver ta bort några av knoppar.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon