|
Tjena alla är ny här på sidan har fått mitt bonsai trä som jag beställde från roligaprylar.se http://www.roligaprylar.se/Odla-ett-Bonsaitraed.htmloch har odlat klart nu äre bara oo vänta ... läste på ett papper som fans inne .. och det sejs att det är ett Herb Hyssop men inte samma som träden som finns på hemsidan hur kan jag få reda på vad för näring den behöver och hur ofta jag ska ge den ? =) tacksam för svartillbax Mvh Panosz
CITAT (Panosz @ 28-05-2009, 22:11)  Tjena alla är ny här på sidan har fått mitt bonsai trä som jag beställde från roligaprylar.se http://www.roligaprylar.se/Odla-ett-Bonsaitraed.htmloch har odlat klart nu äre bara oo vänta ... läste på ett papper som fans inne .. och det sejs att det är ett Herb Hyssop men inte samma som träden som finns på hemsidan hur kan jag få reda på vad för näring den behöver och hur ofta jag ska ge den ? =) tacksam för svartillbax Mvh Panosz Isop är en ört som du kan krydda mat med och min isop växer utomhus i vanlig jord som buske. Jag har varit och kollat på sidan du länkar till, fy fan vad du har blivit lurad. 119 spänn för en kruka, lite torv och ett frö? Om du nu ändå vill odla isopen och kalla det för bonsaiträd så gör du klokast i att plantera den i vanlig jord, dekorera med torven och ställ det ljust. Skulle du misslyckas så kan du köpa en hel påse isopfrön på granngården för 10-15 spänn.
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2009, 08:09
Och Isop är en växt som inte har den minsta likhet med växten som visas på bilden och lär ju inte ens likna en bonsai detta är ju ingen växt man brukar binda upp som bonsai, frågan är om det ens går att odla i den formen med denna växt, usch vilket lurendrejeri.
Aqvakul
29-05-2009, 08:15
Jag kommer att handla från "Roliga prylar" efter detta.
Finns det ingen här på hela odla som är duktig på riktig Bonzai och som kan ge tips på hur man gör? Det skulle vara roligt att prova. Jag har hört att man kan använda sig av vanliga träd som ek, lönn m.m, men mer än så vet jag inte? Vad tycker du Panosz, ska vi göra om det här till en riktig Bonzaitråd istället? Välkommen till odla förresten, här är det rå men hjärtlig stämning mellan varven
Aqvakul
29-05-2009, 09:12
Benjaminfikus har jag förstått är en bra nybörjarvariant och att man ska beskära både grenar och rötter. Sen vet jag inte mycket mer....
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2009, 09:29
Japp fikusar är bra att forma som bonsai och de kan man ha inne året runt.
Liguster är lätt att rota sticklingar av och forma till önskad form MEN man kan inte ha den inomhus (inte ens på vintern).
GunnellF
29-05-2009, 10:39
CITAT (Aqvakul @ 29-05-2009, 10:12)  Benjaminfikus har jag förstått är en bra nybörjarvariant och att man ska beskära både grenar och rötter. Sen vet jag inte mycket mer.... Det finns ju en småbladig variant som heter 'Natasha'... mycket bra till att träna på som sin första Bonsai!
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-05-2009, 09:29)  Japp fikusar är bra att forma som bonsai och de kan man ha inne året runt.
Liguster är lätt att rota sticklingar av och forma till önskad form MEN man kan inte ha den inomhus (inte ens på vintern). Liguster går utmärkt att ha inomhus året om, till och med på vintern. Jag har ett bonsaiträd som är liguster. Jag har haft det i 2,5 år och det står inomhus året om. Väldigt lättskött och fin. Jag vattnar var annan var tredje dag, näring borde den få ofta mycket utspädd, jag har inte planterat om den sen jag fick den fast det rekommenderas att man gör det. Enklast är det att börja med en färdig formad bonsai, att själv göra en tar väldigt länge men om man har tålamod så. Bonsaisällskapet har ett utmärkt forum där väldigt kunniga bonsaiodlare hjälper till
sway307
30-05-2009, 22:47
Annars är Den kinesiska Almen suverän nybörjare, en rätt tålig bonsai som tål att man gör lite fel. Zelcova om jag inte misminner mig. Illex finns ju oxå dem är dock lite svårare
Gör som jag, gå till biblioteket, och låna några böcker. Det finns ett flertal om hur man skapar och sköter bonsaier.
Om man vill göra en egen bonsai verkar grundtipset vara att skaffa en äldre planta av den sort man vill ha, med en "intressant" form och sen beskära den hårt och sedan linda grenarna med ståltråd för att tvinga den till en krokig form. Då får man snabbt en växt med grov stam så att den ser ut som ett gammalt träd i miniatyr. Börjar man med en ung planta eller ett frö tar det lång tid innan den utstrålar den där känslan av gammalt träd.
Jag har dock skaffat en liten stickling av småbladig benjaminfikus och planterat i en bonsaikruka. Tänkte satsa på att odla upp ett litet miniatyrträd, men inte hålla mig till bonsaifilosofins strikta estetiska regler.
Alexander-VG-zon3
31-05-2009, 20:06
CITAT (Sofiia @ 30-05-2009, 16:24)  Liguster går utmärkt att ha inomhus året om, till och med på vintern. Jag har ett bonsaiträd som är liguster. Jag har haft det i 2,5 år och det står inomhus året om. Väldigt lättskött och fin. Jag vattnar var annan var tredje dag, näring borde den få ofta mycket utspädd, jag har inte planterat om den sen jag fick den fast det rekommenderas att man gör det. Enklast är det att börja med en färdig formad bonsai, att själv göra en tar väldigt länge men om man har tålamod så. Bonsaisällskapet har ett utmärkt forum där väldigt kunniga bonsaiodlare hjälper till  Det finns flera olika arter av Liguster, en del är subtropiska och går odla som krukväxter åretrunt. dom som säljs som bonsai i sverige är oftast en art som är subtropisk och inte härdig mer än i zon 0-1. MEN även då den går som ung planta odla inne åretrunt så med ålder ökar kraven på sval vintervila, och plantan mår mycket bättre om den får vara ute under våren-sommaren-hösten och sedan in i ett svalt utrymme inne på vintern som håller ca +1c +10c och ljust. men med ökad ålder och om den inte får vintervila kan den mattas av och tyna bort.
visst men hur kan man göra en ?? CITAT (Grå @ 29-05-2009, 09:44)  Finns det ingen här på hela odla som är duktig på riktig Bonzai och som kan ge tips på hur man gör? Det skulle vara roligt att prova. Jag har hört att man kan använda sig av vanliga träd som ek, lönn m.m, men mer än så vet jag inte? Vad tycker du Panosz, ska vi göra om det här till en riktig Bonzaitråd istället? Välkommen till odla förresten, här är det rå men hjärtlig stämning mellan varven 
CITAT (flaxss @ 31-05-2009, 20:06)  Det finns flera olika arter av Liguster, en del är subtropiska och går odla som krukväxter åretrunt. dom som säljs som bonsai i sverige är oftast en art som är subtropisk och inte härdig mer än i zon 0-1.
MEN även då den går som ung planta odla inne åretrunt så med ålder ökar kraven på sval vintervila, och plantan mår mycket bättre om den får vara ute under våren-sommaren-hösten och sedan in i ett svalt utrymme inne på vintern som håller ca +1c +10c och ljust. men med ökad ålder och om den inte får vintervila kan den mattas av och tyna bort. Den är nog redan ganska så gammal, det är ingen ung (billig) bonsai. De billiga som man köper på typ ikea eller bauhaus är unga plantor medan dyrare ofta är äldre plantor som formats under en längre tid. Den har inte visat några som helst tecken på att må dåligt under vintern, så jag har väl en liguster art som även trivs inne då. Vet att vi har diskuterat detta tidigare, jag har ännu inte för avsikt att låta den vila under vintern eftersom den mår utmärkt utan vilan Panosz--> kolla på bonsaisällskapets sida : http://www.bonsaisallskapet.se/?id=10där finns en bonsai skola där det mesta om bonsai odling står.
Alexander-VG-zon3
01-06-2009, 20:13
CITAT (Sofiia @ 01-06-2009, 20:10)  Den är nog redan ganska så gammal, det är ingen ung (billig) bonsai. De billiga som man köper på typ ikea eller bauhaus är unga plantor medan dyrare ofta är äldre plantor som formats under en längre tid. Den har inte visat några som helst tecken på att må dåligt under vintern, så jag har väl en liguster art som även trivs inne då. Vet att vi har diskuterat detta tidigare, jag har ännu inte för avsikt att låta den vila under vintern eftersom den mår utmärkt utan vilan  och du vet ju hur den har odlats innan också ju. låt mig gissa blommar den? får den bär? får den en knubbig och bra tillväxt ? man kan också odla fjällbjörk åretrunt inne som krukväxt men inte mår den bra av det. växer kommer den också göra. men den mår som sagt inte bra på det. men nu sa jag ju inte heller emot dig utan skrev att det finns subtropiska arter som kan odlas inne åretrunt men som mår bättre av att få vila. men du kanske förstod mig fel och tog det som att jag sa emot dig. mitt inlägg var med att skriva till.
CITAT (flaxss @ 01-06-2009, 20:13)  och du vet ju hur den har odlats innan också ju. låt mig gissa blommar den? får den bär? får den en knubbig och bra tillväxt ?
man kan också odla fjällbjörk åretrunt inne som krukväxt men inte mår den bra av det. växer kommer den också göra. men den mår som sagt inte bra på det.
men nu sa jag ju inte heller emot dig utan skrev att det finns subtropiska arter som kan odlas inne åretrunt men som mår bättre av att få vila. men du kanske förstod mig fel och tog det som att jag sa emot dig. mitt inlägg var med att skriva till. Nej, den blommar inte och får inte bär. Jag vet att den behöver få vila svalt för att få det. Men den mår ju inte dålig för att den inte blommar, den kanske mår desto bättre (blomning är ganska energikrävande ändå). Om den hade mått dåligt så borde det synnas på något sätt men det gör det inte. Blomning är heller inget som jag eftersträvar med min bonsai. Så sköter jag min bonsai och du får sköta dina som du vill!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|