Viveka
Min brorsdotter köpte ett körsbärsträd år 2007.
Förra året var allt normalt, trädet blommade, men en gren fläktes av 2008.
I år kommer lite blad högst upp, ovanför fläkskadan, och längst ner. I mellanrummet kommer knoppar som inte bryter och nu börjar se lite torra ut. En oskadad gren har knoppar men har inte brutit.
När man skrapar på barken är det grönt under.

Det verkar inte som om knopparna tänker bryta i år.
Vad ska vi göra? Är det bättre att beskära trädet, och i så fall när, och hur hårt?
Eller ska vi vänta till nästa år och se vad som händer?

KURT
Det enda man kan säga utan att se det på bild är väl att det inte skall beskäras!
edenborn
fläkskadan kan mycket väl vara orsaken till att den inte mår bra. Körsbärsträd mår inte bra av öppna sår och har lätt för att få sjukdomar pga just detta. ska man beskära körsbärsträd så är nu en bra tid (vet inte vilken zon du bor i men mitt körsbärsträd har blommat färdigt och tappat alla blommor och det är då beskärning oftast sker). Viktigt tycker jag är att ni hittar ett medel som man täcker över såret med om ifall ni beskär det. Allra bäst är om man kunnat lägga detta medel i såret utan beskärning men ibland är beskärning ett ont måste.
Jan af Lisö
CITAT (edenborn @ 29-05-2009, 08:37) *
.ska man beskära körsbärsträd så är nu en bra tid (vet inte vilken zon du bor i men mitt körsbärsträd har blommat färdigt och tappat alla blommor och det är då beskärning oftast sker). Viktigt tycker jag är att ni hittar ett medel som man täcker över såret med om ifall ni beskär det. Allra bäst är om man kunnat lägga detta medel i såret utan beskärning men ibland är beskärning ett ont måste.

Håller inte med:

1. Man beskär inte stenfruktträd annat än under JAS perioden (juli - september), beskäring nu ökar risken för yttrligare problem. Dessutom är det så på stenfruktträd att beskäring stimulerar inte nya knoppar (till skillnad från kärnfruktträd som t.ex äpplen).

2. Numera anser man att sårbehandlingsmedel gör mer skada än nytta, man låter träden själva övervalla såren

Vore nog bra att reda på vad det är för körsbärsträd och på vilken grundstam det är planetrat. Samt se bilden på trädet. Skulle också avvakta till augusti/september innan något görs (vad det nu skulle kunna vara ?)
edenborn
Jag menar självfallet japanska körsbärsträd som inte bär frukt. biggrin.gif

folk som haft sopbilar som backat in och knäckt av halva körsbärsträd har med mycket gott resultat fått trädet att återhämta sig med denna typ av medel. även detta dock Japanska körsbär.
Aqvakul
Japanskt körsbärsträd eller "vanligt" körsbärsträd, råden är de samma.

Jag delar helt Jans uppfattning, som grundar sig på vetensklaplig forskning och praktisk erfarenhet.
edenborn
Mina råd och åsikter kommer från en Japansk trädgärdsmästare i Kyoto som är den 7e generationen i sin släkt som jobbar professionelt inom detta yrke. De trädgårdar som finns där hjälper han årligen till med att bevara. Med facit i hand där lärlingskap i Japan tar 7 år innan de ens får beskära kundernas träd så väljer jag att gå på deras information. Detta gäller återigen det japanska körsbäret.

Viveka ber om hjälp och skulle jag "tro" att jag visste svaret eller var osäker hade jag avstått från att svara helt. Såna poster skapar bara förvirring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon